Vägkyrka

Nyhet Ändrad

En aktivitet med barnen, för den historie- intresserade eller kanske en stund i stillhet? När Oskarshamns kyrka öppnar för sommaren finns det mycket att upptäcka.

Omgiven av stadsparkens grönska hittar du Oskarshamns kyrka som stod klar 1876 i nygotisk stil. Under perioden 24/6 till 11/8 håller vi den öppen alla dagar kl. 11.00-16.00. Sommarvärdarna visar dig gärna runt. Välkommen!

Klassiskt semesterstopp

Njut av det vackra kyrkorummet, tänd ljus, ta en kopp kaffe och handla i den lilla presentshopen.

Sevärdheter

Den pampiga altargruppen med figurer i naturlig storlek och innertaket som är täckt med målade scener ur bibeln - låna en kikare så du kan titta närmare. Ett bildspel berättar mer om kyrkans inventarier.

Utanför kyrkan ligger Gamla kyrkogården som har många intressanta och vackra gravar. Här vilar både skeppsbyggare, lantbrukare och drunkna sjömän. Att skriva sin titel var inte ovanligt förr och ger en inblick i stadens historia - men känner du igen alla yrken?

Årets utställning

I sommar kan du se bilder från ”Barnens bästa bibel” - Sveriges populäraste barnbibel.

Foto: Tommy Hvitfeldt

Symboljakten

Delta i symboljakten efter vattendroppar som pågår runt om i Växjö stift.

Lekkyrka

Låt barnen fantisera ihop både bröllop och dop i passande klädsel i lekkyrkan.

Pärlornas väg

En vandring mellan de handblåsta glaspärlorna i frälsarkransen. Gå i din egen takt, ta del av texterna (fråga värden efter häftet) och skapa din egen andakt.

Musik i sommarkväll

Varje onsdag kl. 19.30 framträder lokala proffs och talanger från landet runt. Fri entré. Här hittar du programmet: Musik i sommarkväll

Högmässa

Alla söndagar kl. 11.00.

Dessutom:

Middagsbön vardagar kl. 12.00.

ÖPPET & HITTA HIT

Alla dagar kl. 11.00–16.00 perioden 24/6 till 11/8. Oskarshamns kyrka ligger centralt i stadsparken. Adress: Kyrkoallén, 572 24 Oskarsham

Församlingsexpeditionen 0491-78 42 00

E-post:
oskarshamns.forsamling@svenskakyrkan.se

Musik i sommarkväll

Onsdagar 19.30 i Oskarshamns kyrka

Sommar i Oskarshamns församling

Välkommen till sommarens aktiviteter

samtal

Samtalsstöd

Ibland behöver man någon att prata med. Vi har tystnadsplikt, för inga journaler och det är kostnadsfritt.

En ung glad tjej står med sina kompisar.

Nyhetsbrev, kalender och inspiration

Följ våra olika kanaler för evenemangstips, information och inspiration.

Här ser du vad som händer i Oskarshamns församling.