Långhundraleden, sjöfart och handel
Under forntiden var den farled, som vi senare valt att kalla Långhundraleden av mycket stor betydelse för utvecklingen i vårt område. Vattenlederna var då de i särklass viktigaste transportvägarna.
Vår orts förmodligen första invånare byggde sina hyddor utmed stranden vid den dåtida havsviken i Högtorp. Detta inträffade under stenåldern för omkring 5 000 år sedan. Man färdades då med skinnbåtar, mestadels på grunda vatten och utmed stränderna. Båtarna var byggda på träramar och klädda med sälskinn. De användes främst vid fiske och säljakt men även för transporter av olika slag. Förmodligen hände det inte sällan att man via Långhundraleden tog sig en bit in i landet och kanske gjorde besök på boplatser där invånarna ägnade sig åt jordbruk. Möjligen kunde man då bedriva viss byteshandel, till exempel kunde man måhända byta till sig en lagom mängd mjöl mot ett par sälskinn.
Under bronsåldern, för omkring 3 000 år sedan blev sjötrafiken mycket mer intensiv. Båtarna hade utvecklats till skepp och blivit betydligt mer sjödugliga. De liknade vår tids kanoter och paddlades av ett antal besättningsmän. Skeppen var inte sällan mer än 20 meter långa. Brons och bronsföremål var ytterst attraktiva och handeln expanderade i stor skala. Varorna transporterades hundratals mil från såväl Centraleuropa som Främre Orienten. Handelsplatser tillkom invid farleder runt om i vårt land och även utmed Långhundraleden. Kanske fanns redan då en handelsplats på de i den dåvarande havsviken utskjutande terrasserna, belägna några hundra meter öster om nuvarande Österåkers kyrka.
Lite tillspetsat kan vi säga att vikingatiden började under bronsåldern. Senare, under äldre järnåldern, var handeln och sjötrafiken inte lika intensiv, mycket beroende på att den då ”nya” metallen järn med fördel kunde framställas på hemorten, men handelsplatserna och farlederna fanns kvar och brukades för transporter och utbyte av varor av olika slag. Skeppen utvecklades ytterligare, särskilt under yngre järnåldern och vikingatiden, då de försågs med segel. Vid vikingatidens inledning, omkring år 750 e.Kr. var de skandinaviska skeppen i världsklass. De var mycket sjödugliga, snabba och lättmanövrerade. Under de följande 300 åren dominerade vikingarna stora delar av haven och övriga vattenvägar i Europa och främre Orienten. Inledningsvis bar vikingarnas utfärder ofta prägel av mord, plundring, människohandel och förstörelse, men senare övergick verksamheten mer till handel och reguljär affärsverksamhet. Vikingarna bedrev bland annat handel med köpmän utmed den frisiska kusten och medverkade genom detta till att väcka Europa ur det medeltida ”mörkret”. Handelsplatser etablerades allt längre in i landet och så småningom utvecklades dessa handelsplatser till städer, ofta försedda med skyddande ringmurar. På så sätt växte det moderna Europa fram, delvis tack vare handeln med vikingarna.
Flera av de mest framstående vikingagårdana var belägna i Uppland och utmed dåtidens ”autostrada”, Långhundaleden. Kartan ovan visar Långhundraledens sträckning omkring år 1000 e.Kr. Vikingagården Aker är markerad med en röd punkt. Teckningen av vikingarna, en kung och en hövding, är utförd av Jenny Nyström omkring år 1893.