Foto: Ellinore Nilsson

Andliga hållplatser för vila och eftertanke

Nu finns tre "andliga hållplatser" färdiga. Respektive plats knyter an till ett tema och bjuder in till en stunds eftertanke, vila och stillhet. Du kan även ta del av platsens budskap genom att lyssna till en text eller musik.

Tre hållplatser klara

De tre första hållplatserna finnas i Klockarhagen vid Österåkers kyrka, på Ljusterö i Eklunden och vid Åkersberga kyrka på innergården. Under året planeras för fler hållplatser på andra platser. Målet är att skapa nio hållplatser.

På varje hållplats finnas en bänk ihop med en vacker formation bestående av gamla återbrukade gravstenar, vilket innebär att stenarna kan återanvändas i stället för att krossas och bli grus. En skylt med presentation av platsens tema med länk till ljudfiler kommer på plats inom kort.

Platser och teman

Tema Klockarhagen – FRID

Tema Ljusterö Eklunden – GLÄDJE

Tema Åkersberga kyrka – TROFASTHET

Tema – Andens frukter

Andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning. Om vi har andligt liv, låt oss då följa en andlig väg. Låt oss inte bli inbilska, inte utmana varandra, inte avundas varandra. (Galaterbrevet 5:22–26)

Skulle inte världen bli bättre om Andens frukter fick växa och mogna i fler människor? Vi behöver alla kärlek, vänlighet, godhet och så vidare. Vid en andlig hållplats kan du stanna upp, sätta dig ner och ägna en stund åt att reflektera över hur ditt träd ser ut och vilka frukter du skulle vilja se mogna och växa i ditt liv.

Hållbarhets- och miljöarbete

Svenska kyrkan i Österåker genomgår en miljödiplomering eftersom vi vill vara ett föredöme när det gäller miljö och hållbarhet. Våren 2022 diplomerades vi i miljödiplomeringens första steg och nu arbetar vi med steg 2. Genom vårt miljöarbete vill vi bidra till ett hållbart samhälle och en bättre miljö samt förmedla hopp till kommande generationer.

Ett kyrktorn i rött tegel. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.

Vårt arbete för klimatet

Svenska kyrkans färdplan för klimatet innebär att vi ska minska vår egen klimatpåverkan och bidra till mänsklighetens gemensamma arbete för att bromsa effekterna av klimatförändringarna.