Lyssna

Elias Eriksson har välkomnats som kyrkoherde

Söndagen den 22 oktober välkomnade vi Elias Eriksson som vår kyrkoherde med en högtidlig mässa i Österåkers kyrka.

I söndags, den 22 oktober, välkomnade vi vår nye kyrkoherde Elias Eriksson i en högmässa i Österåkers kyrka. Det var en högtidlig gudstjänst med extra allt och bland andra Stockholms stifts biskop Andreas Holmberg medverkade.

Även Sarah Lantz, församlingsherde i Österåker-Östra Ryds församling, och Lasse Svensson, församlingsherde i Ljusterö-Kulla församling, medverkade i sällskap av stiftsprost Boel Hössjer Sundman, en av Österåkers diakoner Karolina Ramse samt Madeleine Sarenfält som är församlingsherde i Vaxholms församling tillika kontraktsprost i Roslags kontrakt.

Församlingen stöddes av Österåkers kammarorkester samt Kammarkören Non Silentium och barnkören Rätta takter, ledda av Urban Westerlund och Johan Björling, som också bjöd på vacker körmusik. Från orgelläktaren hörde vi även pampig orgelmusik undertecknad Magnus Holmlund samt vackra trumpettoner av Felix Westerlund.

Bland andra några av Svenska kyrkan i Österåkers förtroendevalda läste bibelord och Elias själv predikade om gemenskap och om att ensam inte är stark. ”Det här gör vi tillsammans”, sa han.

Se bilder från det högtidliga välkomnandet nedan:

I väntan på att mässan ska börja.

Foto: Ellinore Nilsson

Mässan inleds med psalmsång.

Välkommen, Elias!

Foto: Ellinore Nilsson

Kammarkören Non Silentium i koret.

Elias predikar.

Foto: Ellinore Nilsson

Karolina Ramse läser bibeltext.

Foto: Ellinore Nilsson

Kammarkören Non Silentium och Urban Westerlund.

Foto: Ellinore Nilsson

Elias är den 27 kyrkoherden som välkomnas i Österåkers kyrka.

Foto: Ellinore Nilsson

Kontraktsprost Madeleine Sarenfält, stiftsprost Boel Hössjer Sundman, diakon Karolina Ramse, kyrkoherde Elias Eriksson, biskop Andreas Holmberg, församlingsherde Sarah Lantz och församlingsherde Lasse Svensson.

Kontraktsprost Madeleine Sarenfält, stiftsprost Boel Hössjer Sundman, diakon Karolina Ramse, kyrkoherde Elias Eriksson, biskop Andreas Holmberg, församlingsherde Sarah Lantz och församlingsherde Lasse Svensson efter mässan.

Foto: Ellinore Nilsson

Församlingsherdarna Sarah Lantz och Lasse Svensson.

Foto: Ellinore Nilsson

Efteråt fikade vi med "Kyrkan mellan land och hav"-tårta i prästgården.