Foto: Elliot Elliot

Gemenskapare

Gemenskap skapas i mötet med varandra. I kyrkan finns en gemenskap som är öppen för alla oavsett vem du är eller vad du tror, eller inte tror på. Välkommen att vara gemenskapare du med.

Vår gemenskap är din

Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus

Johannesevangeliet 8:12

I Svenska kyrkans gemenskap kan du mötas, skapa, uppleva, sjunga, lyssna, prata, känna, förundras eller bara vara tillsammans med andra. Här finns en gemenskap som är öppen för alla oavsett vem du är eller vad du tror, eller inte tror på.
Här skapar vi gemenskap i mötet med varandra. Kom som du är. Du behöver inte prestera något eller förstå allting. Välkommen att vara gemenskapare hos oss i ”Kyrkan mellan land och hav”.

GEMENSKAPARE: Fanny

Fanny mår som bäst i naturen. Hon gillar att arbeta i trädgården eller att umgås med familjens får. De senaste åren har hon engagerat sig som grön volontär och odlar altarblommor till Åkersberga kyrka hemma på radhustomten. "Vi människor är i en gemenskap med naturen och djuren, med skapelsen. Vi behöver värna om och bruka den – inte förbruka den."

GEMENSKAPARE: Britt och Carolyn

Varje tisdag eftermiddag är det språkcafé i Åkersberga kyrka. Här möts människor från hela världen och övar på att prata svenska. "Det är en stor gemenskap i mötet med människor. Jag lär mig mycket och tycker att det är roligt att få nya intressanta bekantskaper", säger Britt som är volontär.

GEMENSKAPARE: Rolf

När Rolf fick uppmaningen av sin husläkare att röra på sig mer började han promenera kring Österåkers kyrka. Där blev han nyfiken på de gamla fornlämningarna och började läsa allt han kom över om området, jämförde det med vad han själv såg och letade efter nya spår. "Jag känner en gemenskap med platsens historia och de som levt där före oss."

GEMENSKAPARE: Annika

Att åla i lera, klättra i träd eller välta hundrakilosdäck är vardagsmat för prästen Annika. För tio år sedan började hon träna i en utomhusgrupp och fick inte bara en starkare kropp utan även större mod, peppande träningskompisar och en bästa vän.

Vi människor blir till i mötet med varandra

Vi är skapade för gemenskap, för att höra ihop. Vi tror att varje människa har sin alldeles unika plats och sina unika relationer: Relationen med sig själv, med andra människor och med Gud och hela skapelsen.

Elias Eriksson, kyrkoherde Foto: Sara Bohm

Vill du vara med i gemenskapen, vill du vara en gemenskapare?
Välkommen som du är. Genom att vara medlem bidrar du till att skapa meningsfulla och trygga gemenskaper, som bygger ett tryggt samhälle och trygga människor. Vi har ju den här världen tillsammans.

Tack till dig som är medlem, och välkommen du som vill bli medlem! Jag hoppas att du ska hitta till någon av alla de goda gemenskaper som finns i Svenska kyrkan Österåker.

/ Elias, kyrkoherde

Mötesplatser

Känslan av gemenskap är viktig. Svenska kyrkan är en mötesplats genom hela livet där vi kan träffas, lära känna varandra, utbyta erfarenheter, inspireras och umgås.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen.