Lyssna

Åkersberga kyrkliga centrums historia

Vad fanns på den här tomten innan Åkersberga kyrkliga centrum byggdes? Och varför byggde man här? Kommunikatör Ellinore tog en pratstund med kaplan Lena som vet mycket om mycket när det gäller Svenska kyrkan i Österåker.

Första etappen

Innan Åkersberga kyrkliga centrum byggdes var det bara åkermark här. 1971 var det klart för inflyttning på den här tomten. Fram till 1991 skötte Svenska kyrkan folkbokföringen. Det behövdes en pastorsexpedition, sammanträdeslokaler för kyrkorådet och kyrkofullmäktige samt arbetsrum för präster och musiker.

Konfirmandundervisningen bedrevs under flera år i skolan och på biblioteket men när kyrksalen på Storängsvägen 9 kom till fick konfirmander och kyrkans lekskola en lokal mitt i byn. Nu flyttade även den verksamheten in i Åkersberga kyrkliga centrum.

Andra etappen

Lena Walderfelt har varit präst här i Österåker i 35 år, totalt 42 år i Svenska kyrkan. Hennes intresse för historia och hur det var förr har gjort att hon har tagit reda på mycket om våra kyrkors historia.

1980 invigde biskop Lars Carlzon det nya kyrkorummet i centrum. Det kallades från början för Åkersberga kapell. När Österåkers kyrka stängdes för renovering 1993 flyttade alla gudstjänster ner till Åkersberga kapell i Åkersberga kyrkliga centrum och blev kvar.

– Man märkte att det var lyckat att ha kyrkan mitt i byn. Det är lätt att ta sig hit för både unga och gamla. Numera används Österåkers kyrka mest till stora gudstjänster och kyrkliga handlingar så som dop, vigslar och begravningar samt konserter. 1998 beslöt kyrkorådet att rummets status höjdes till kyrka och vid millennieskiftet fick Åkersberga kyrka sin andra klocka i tornet, berättar Lena.

Utöver kyrkorummet tillkom kyrktorg, cafeteria, studierum och konferensrum. Efter de två stora byggperioderna har man gjort smärre justeringar.

Åkersberga kyrkliga centrums tomt 1960.

Flygfoto över Åkersberga kyrkliga centrum 1975.

Flygfoto över Åkersberga kyrkliga centrum 2023.

Tredje etappen

Mycket har hänt sedan 1970; Österåker har växt och församlingens verksamhet har växt. Det finns nya behov och nya krav som lokalerna inte lever upp till. Musikverksamheten är mycket omfattande och nu är det dags att äntligen få en ändamålsenlig lokal för musikverksamheten.

För att verksamheterna ska få ett bra inomhusklimat behövs en ny ventilationsanläggning. Samtalsmottagningarna – samtalsakuten och familjerådgivningen – behöver också bra lokaler som lever upp till dagens krav.

Kyrkorummet

I tillbyggnaden, som var färdig 1980, skapades ett kyrkorum för musik och ekumenik (strävan efter den kristna kyrkans synliga enhet och ett stärkande av de kristnas inbördes gemenskap i ord och handling).

– Katolska församlingen i Österåker firade under många år sin mässa i Åkersberga kyrkliga centrum. 2012 blev Mariakyrkan klar och vi fick vinka adjö till våra katolska vänner, säger Lena.

Lars Olof Torstensson var arkitekt för båda etapperna. Han var extra noga med teglets murning i kyrkorummet.

– Det fick inte vara regelbundet. Kyrkobesökaren skulle inte fastna i att följa linjer längs väggarna utan bara omslutas av Guds famn. Ljuset skulle komma uppifrån och inte blända. Allt skulle vara så naturnära som möjligt och det är därför vi har den mörka, bruna kalkstenen som golv – så nära jordgolv som möjligt. När man går mot altaret och korset finns vägens riktning angiven i golvläggningen.