Lyssna

Österåkers kyrkobyggnad

Foto: Anders Hagström

Kyrkan mitt i byn

Inte sällan ställs frågan varför Österåkers kyrka är så ensligt belägen, på långt avstånd från det tättbebyggda samhället. Svaret är enkelt: när kyrkan tillkom låg den mitt i byn. 

Förmodligen restes en träkyrka på platsen redan omkring år 1080. Stenkyrkan byggdes ungefär hundra år senare.

Under yngre järnålder och tidig medeltid fanns flera stora gårdar på området. Gårdarnas hus stod tätt intill varandra och befolkningen var riklig. Det var tillgången till bördiga ängar och åkrar samt den närbelägen havsviken som bidrog till att området blomstrade.

Området kring Aker, senare Åker, var under hundratals år centralort i vår del av Uppland.

Foto: Österåkers kommun

Kyrkans torn och Biskopstuna

Vid slutet av 1100-talet påbörjades arbetet med att bygga Österåkers stenkyrka. Sannolikt byggde man inledningsvis kyrkans torn, och först något decennium senare tillkom ett långhus i öster. Anledningen till att man prioriterade tornet torde ha varit att behovet av ett försvarstorn var stort och brådskande. Den näraliggande infarten till Långhundraleden skulle bevakas och försvaras. I orostider skulle människor kunna söka skydd i tornet och även med vapenmakt försvara sig mot fiender. Österåkers kyrka var således ursprungligen en så kallad försvarskyrka. Under 1300-talet övertog Biskopstuna (bilden), belägen några kilometer söder om kyrkan, rollen som försvarsanläggning invid farleden.

Runstenen som berättar om Toka och Viking

Runstenen i Österåkers kyrkas vapenhus

Det existerar faktiskt ett skriftligt dokument från vikingatiden på vårt område. Det handlar om den runsten som numera exponeras i sin helhet i kyrkans vapenhus och som berättar om två av Österåkers urinvånare: Toka och Viking. Runstenen dateras till omkring år 1040 och runorna har troligen ristats av den välkände ristaren Fot. Förmodligen restes stenen på eller invid den kultplats från yngre järnåldern som sannolikt fanns på eller nära den plats där kyrkan nu är belägen.

Translittererad lyder runstenens ristning: ”… sten efter Viking fader sin och efter Toka moder sin”. Tokas och Vikings barn reste alltså stenen till minne av föräldrarna. Ett par runor har fallit bort i sprickan mellan runstenens två delar, vilket medför att ordet moder framstår som ofullständigt.

De två runstensfragmenten låg under åren 1829–1951 inmurade i kyrkorummets golv, omedelbart innanför vapenhuset. Vid kyrkans renovering i början av 1950-talet lyftes de två runstensdelarna upp ur golvet och lite senare hängdes de på var sin vägg i vapenhuset.

Olyckligtvis separerades de båda fragmenten, alltså från varandra, vilket omöjliggjorde en läsning av ristningens runor i ett sammanhang. Dessutom hängdes runstenens nedre del upp och ner. Skälet till denna oreda står att finna i förhållandet att man inte insåg att det var delar av en runsten som hängdes på vapenhusets kortväggar. I stället benämndes stenarna gravhällar, vars inskrifter var oläsliga.

Det kom att dröja till år 2017 innan fadäsen med runstenen uppdagades och kort därefter meddelade kyrkorådet att saken skulle åtgärdas. Med bidrag från länsstyrelsen och en privat donator förenades de två fragmenten hösten 2021 i det nuvarande montaget, som således visar merparten av den ursprungliga runstenen och ristningen i ett sammanhang.

Ett tredje, mindre fragment av runstenen saknas och ska enligt uppgift finnas dolt i kyrkans södra murverk. Detta fragment visar bland annat de saknade runorna i ordet moder.

Var fanns då runstenen före år 1829? Jo, båda delarna har tidigare legat ute på kyrkogården. Det framgår av noteringar i dokument från 1670-talet. Noteringarna lyder: ”På kyrckiogården ehn Steen med Runaskrift” respektive ”Åkers kyrkiegård, på rygg och mitt i tu”. Vetenskapsmannen Olof Celsius besökte kyrkan år 1726 och han intygar att runstenen då fortfarande låg kvar på kyrkogården. 

Vi vet inte var runstensfragmenten befunnit sig före 1670-talet, men ett inte alltför vågat antagande är att runstenen legat i kyrkans närhet under ytterligare drygt sexhundra år tillbaka i tiden.

Det stora korset som pryder runstenens övre del torde vittna om att kristendomen gjort sitt intåg på området redan under 1000-talets inledande decennier.

Translitterering av runinskriften: ”… sten efter Viking fader sin och efter Toka moder sin”

Den vikingatida runraden med 16 tecken (Källa: Riksantikvarieämbetet).

Den gömda och glömda runstenen

Vi känner väl till den runsten om berättar om Toka och Viking, och som exponeras i Österåkers kyrkas vapenhus. Ytterligare en runsten finns sannolikt någonstans i kyrkan, förmodligen inbyggd i något av kyrkans murverk och överrappad. Denna runsten observerades av dåvarande riksantikvarien J. H. Rhezelius när han omkring år 1640 besökte Österåkers kyrka. Av hans noteringar framgår att runstenen fanns ”I Kyrkiedörren”.

Vid en inventering av kyrkans tillhörigheter drygt 30 år senare (på 1670-talet) nämns emellertid inget om den runsten som Rhezelius beskriver. Vi kan därav troligen dra slutsatsen att runstenen använts som byggnadsmaterial vid den stora ombyggnaden av kyrkan, åren 1647–1650.

Rhezelius gjorde en avbildning (se bilden ovan) av runstenens ristning. Flera felaktigheter förekommer sannolikt i återgivningen. Translittererat lyder huvudbudskapet i ristningen: ”… och Sven och Sigsten läto [resa] stenen efter Kvick, sin broder … Han var …”.

Eftersom denna runsten inte finns tillgänglig kan vi inte datera den. Möjligen är den något äldre än den runsten från omkring år 1040, som finns i kyrkans vapenhus. Det är inte uteslutet att den gömda runstenen, i likhet med runstenen som berättar om Toka och Viking, ursprungligen restes på eller invid områdets forna, hedniska kultplats, belägen nära det område där kyrkan senare kom att byggas.

Genom de två runstenarnas ristningar har vi kännedom om fem av vår orts ”urinvånare”. Deras namn var: Toka, Viking, Sven, Sigsten och Kvick.

Den gömda runstenens ristning, avbildad av J. H. Rhezelius omkring år 1640

Foto: Rolf Ekelund

Den gamla dopfunten

I Österåkers kyrkas vapenhus står en dopfunt som sannolikt tillverkats på Gotland i mitten av 1100-talet. Dopfunten är således äldre än stenkyrkan. Möjligen kan dopfunten ursprungligen ha placerats i den träkyrka som sannolikt fanns på platsen från omkring år 1080 till 1100-talets slut. Vid kyrkans renovering kring mitten av 1600-talet införskaffades en modernare dopfunt, som används än i dag. Den gamla dopfunten placerades senare som prydnadsföremål i vapenhuset. Dessvärre är den skadad och saknar delar av den ursprungliga utsmyckningen.

Åkers kyrka tar form under stormaktstiden

Gabriel Oxenstierna, som i arv erhållit Margretelunds gård och slott, gifte sig år 1645 med Brita Kurk. Gabriel Oxenstierna var brorson till riksföreståndaren Axel Oxenstierna som under åren då Gustav II Adolf krigade i Tyskland skötte rikets affärer.

Redan år 1647, endast två år efter vigseln med Brita Kurk, dog Gabriel Oxenstierna, blott 28 år gammal. Brita Kurk var gravid då maken dog, och sex månader senare födde hon en pojke som gavs samma namn som pappan, Gabriel Oxenstierna. Det trettioåriga kriget skulle pågå ytterligare ett år.

Den förmögna änkan Brita Kurk ville ge sin högt älskade och ärade make ett eget gravkor i Åkers kyrka. Eftersom kyrkan vid denna tid var i dåligt skick bestämde sig Brita Kurk för att låta renovera och delvis bygga om den gamla medeltidskyrkan. Gabriel Oxenstiernas gravkor skulle rymmas i en vacker och praktfull kyrka. En av Sveriges under stormaktstiden mest framstående murmästare, Hans Ferster, anlitades för uppgiften.

Kyrkans gamla kor från 1400-talet revs och ett nytt polygonalt (månghörnigt) kor byggdes, en tornliknande takryttare monterades på kyrkans tak över koret, sakristian byggdes om och en ny ståtlig port med massiva dörrar installerades i söder, strax väster om koret.

Redan under vintern 1648 kunde Gabriel Oxenstiernas kropp föras till det nya gravkoret. Arbetet med kyrkans ombyggnad avslutades något år senare och 1650 stod den färdig; vår osedvanligt vackra kyrka, i vars byggnation medeltid och barock går hand i hand.

Ankarslut med Brita Kurks och Gabriel Oxenstiernas initialer pryder kyrkans pilastrar (stödpelare) och många av kyrkans inventarier minner om släkten Oxenstierna – inklusive Gabriel Oxenstierna den yngre.   

 Brita Kurk dog år 1671.

Foto: Rolf Ekelund

Teckning av Johan Hadorphs år 1684

Kyrkans torn i förfall

Kyrkans torn i väster hade mist sin uppgift som försvarstorn redan på 1300-talet och trots att kyrkan genomgick två omfattande renoveringar – omkring år 1430 respektive år 1650 – lät man det gamla förfallna tornet orört stå kvar. År 1705 inrättades ett nytt vapenhus i tornets nedre rum, men först år 1750 revs tornets övre delen. Teckningen av Österåkers kyrka, som gjordes av Johan Hadorphs år 1684, visar tydligt ett torn i förfall.

Foto: Rolf Ekelund

Strävpelare

Den ovanligt stora strävpelare som löper från Österåkers kyrkas sakristia ut mot kyrkans stenmur tillkom i samband med kyrkans renovering år 1650. Under arbetets gång rasade hela det norra murverket. När det återställts byggde man för säkerhets skull den bastanta strävpelaren. På dess västra sida kan vi skönja enskilda stenar som ligger inne i muren.

Takryttaren

Vid kyrkans stora ombyggnad i mitten av 1600-talet tillkom det nya polygonala koret. Österåkers kyrka försågs därigenom med en ny graciös front i öster.

Det delvis raserade och fallfärdiga tornet i väster fick, av någon outgrundlig anledning, stå kvar i orört skick. Övre delen av tornet hade fallit samman, men tornets murverk reste sig fortfarande över kyrktakets nock.

För att ytterligare smycka det nya barockinspirerade koret, och kanske i någon mån för att kompensera för avsaknaden av ett komplett kyrktorn, monterades en stor så kallad takryttare på taket ovanför koret.

Takryttaren, som alltså inte ska förväxlas med ett torn, utgör en praktfull utsmyckning av kyrkan med fokus på koret.

Kyrkans valv och predikstol

Österåkers kyrka har sannolikt varit välvd alltsedan renoveringen och tillbyggnaden på 1430-talet. Vid den genomgripande ombyggnaden av kyrkan åren 1647–1650 revs de medeltida valven och ersattes med de nuvarande, högre valven.

Kyrkorummet täcks av kryssvalv och stjärnvalv, och kraftiga valvpelare delar rytmiskt in rummet i olika sekvenser. Sakristian täcks av ett så kallat tunnvalv. Valvens arkitekt var den ansvarige murarmästaren Hans Ferster.

Den nuvarande predikstolen, utformad i klassicistisk stil och försedd med ett så kallat ljudtak, ritades av arkitekten Thure Wennberg och installerades i början av 1790-talet. Den ersatte en tidigare predikstol från år 1635. 

Bild altarskåp Historiska Museet

Altarskåp, altartavla och glaskors

År 1650 stod det nya polygonala (månghörniga) koret i Österåkers kyrka färdigt. Det hade i huvudsak bekostats av Gabriel Oxenstiernas änka Brita Kurck på Smedby. Murarmästare och arkitekt var Hans Ferster.

I Stockholms Storkyrka fanns vid den tiden ett imponerande altarskåp, som beställts från Lübeck och installerats i Storkyrkan år 1468. Vid 1600-talets mitt hade Axel Oxenstierna stort inflytande över Storkyrkan och han lät sig övertalas av sin nära släkting Brita Kurck att skänka det vackra medeltida altarskåpet till Österåkers kyrka.

Arkitekten Hans Ferster var förmodligen inte särskilt lycklig över gåvan eftersom altarskåpet skymde fönstren i koret och på så sätt fråntog det polygonala koret mycket av dess tjusning. År 1799 ersattes altarskåpet med en tämligen enkel altartavla (kopia). Den placerades i korets mittersta fönster och återgav därigenom koret mer av det ursprungligen tänkta intrycket. Altarskåpet från 1468 ställdes undan och förvarades delvis i vapenhuset. År 1867 såldes altarskåpet för en symbolisk summa till Historiska museet, där det än i dag kan beskådas.

Försök från Österåkers församling att senare, under 1900-talet, få återköpa altarskåpet misslyckades. År 1986 flyttades altartavlan till kyrkans norra långvägg och hänger i dag över dörren till sakristian.

Tio år senare, år 1996, fick altartavlan sin ersättare i form av ett glaskors som monterats i korets mittersta fönster. Glaskorset är skapat av glaskonstnären Marika Lilliehöök Hennix.

Foto: Rolf Ekelund

Österåkers kyrkas vapenhus

Österåkers kyrkas vapenhus utgör den nedre delen av ett ursprungligt torn från omkring år 1200. Tornets övre del revs år 1750.

Byggnation i vapenhusets omkring 270 år gamla ”vind”

Foto: Lena Walderfelt

Vapenhusets ”vind”

Bilderna ovan visar byggnationen inne i den övre delen av Österåkers kyrkas vapenhus, vars valmade tak tillkom så sent som på 1750-talet. Ursprungligen fanns här en fortsättning i form av ett högt försvarstorn i sten. Tornet byggdes omkring år 1180 och ett par decennier senare tillkom kyrkans långhus.

Borgen Biskops-Tuna övertog successivt rollen som försvarare av infarten till Österåker och Långhundraleden. Därmed miste kyrkans torn sin funktion som försvarsanläggning, men tornet fick ändå orört stå kvar i omkring 400 år. Redan när kyrkan byggdes om och renoverades under stormaktstiden var tornet i förfall, men av okänd anledning åtgärdades det inte. 

År 1705 byggdes tornets nedre del om till vapenhus och huvudentré, samtidigt som det tidigare vapenhuset i söder togs bort. Men det skulle alltså dröja ytterligare femtio år innan tornets övre del revs och vapenhuset försågs med eget tak.

Foto: Rolf Ekelund

Kyrkogårdsmuren

Den äldre kyrkogårdsmuren är byggd av gråsten i kallmur, vilket innebär att inget murbruk har använts vid byggnationen. Troligen tillkom den äldsta delen av muren omkring slutet av 1600-talet. Därefter har muren successivt förlängts och omfattar i dag cirka två tredjedelar av kyrkogårdens äldre del.

Under 1700-talets början försågs ingångarna med stigluckor av tegel med spåntak. Vid den tiden var muren också försedd med huv i form av rödmålat tak. Murens tak och stigluckorna togs senare bort, och 1862 försågs ingångarna med enkla trägrindar.

Rättighet lämnades år 1778 till vem som så ville att mura grav i bogårdsmuren (kyrkogårdsmuren). Det är ovisst om någon begagnat sig av denna rättighet.

Nuvarande trädkrans och den tidigare. De två svartvita fotografierna är tagna av N. Lagergren 1945 och hämtade från standardverket Sveriges kyrkor (1950)

Trädkrans

Enligt gammal svensk tradition planteras inte sällan en så kallad trädkrans kring kyrkogården och ibland även runt kyrkan. Kring Österåkers kyrkas kyrkogård finns en vacker trädkrans som följer den yttre muren. Fram till för omkring sextio år sedan omgavs även kyrkan av en trädkrans.

Bilderna ovan visar dels dagens trädkrans runt kyrkogården och dels den trädkrans som fanns runt kyrkan anno 1945.  

Äldre bild föreställande Österåkers kyrkas klockstapel på Klockarbacken (omkring år 1990)

Klockringning vid Österåkers kyrka

Befintlig dokumentation pekar entydigt på att det aldrig hängt några klockor i Österåkers kyrkas ursprungliga torn i väster. Nedre delen av tornet finns bevarad och utgör i dag kyrkans vapenhus. Tornet byggdes troligen omkring år 1180 och fungerade då som försvarstorn. Ett par decennier senare tillkom kyrkans långhus.

Sannolikt utfördes klockringning vid denna tid i en fristående klockstapel. Möjligen hade denna stapel uppförts redan omkring hundra år tidigare, då förmodligen den första kyrkan, en så kallad stavkyrka med stående timmer, byggdes på platsen.

Intressant är att praktiskt taget alla kyrkor i Österåkers närhet utmed Långhundaleden haft fristående klockstaplar. Så även Vallentuna kyrka, vars byggnadshistoria har flera likheter med Österåkers kyrkas.

I likhet med vad som med största sannolikhet gäller för Österåkers kyrka var tornet på Vallentuna kyrka ursprungligen ett försvarstorn utan klockor. Ringningen utfördes i en fristående klockstapel. När emellertid stapeln vid Vallentuna kyrka år 1832 befanns så förfallen att det inte gick att restaurera den valde man att flytta klockorna till tornet, som samtidigt byggdes om och renoverades.

I Österåker gjorde man det omvända valet, nämligen att riva merparten av tornet och ersätta den gamla klockstapeln med en ny sådan år 1760.

Ovanstående torde ytterligare styrka uppgiften om att Österåkers kyrkas torn aldrig burit klockor.

Texter: Rolf Ekelund

Fornlämningar vid Österåkers kyrka

Runt om Österåkers kyrka finns spår från svunna tider, bland annat en bosättning från yngre stenåldern samt lämningar från vikingatid.