Restaurering Roslags-Kullas klockstapel.

Restaurering av Roslags-Kullas klockstapel

Roslags-Kullas klockstapel restaureras under hösten 2024. Rötskadade delar kommer att bytas och klockstapeln ska repareras för att åter kunna användas för klockringning.

Vid renoveringen av spiran på Roslags-Kulla kyrka gjordes även en besiktning av konstruktionen i klockstapeln. Besiktningen visade att nästan hälften av alla stolpar och stag var antingen murkna eller dåligt lagade. Ett stort arbete påbörjades då för att på bästa sätt planera för en restaurering av klockstapeln.

Kyrkoantikvarisk ersättning söktes från Stockholms stift och blev beviljat där vissa delar ersätts med 50 procent och andra delar ersätts med 75 procent. Nu har arbetet äntligen påbörjats:

• Bogårdsmuren har tagits ner.
  • I mitten av maj började vår markentreprenör med att iordningsställa en arbetsyta och tog ner panelen.
  • En byggnadsställning är uppbyggd runt klockstapeln och man ska göra en skadeinventering innan  själva restaureringsarbetet kan börja.

Klockorna kommer att tas bort tillfälligt och sedan börjar det stora arbetet med att ersätta en dålig stolpe i taget. Planen är att arbetet ska vara klart före årsskiftet.

Filmen om Roslags-Kullas spira

Dokumentärfilmaren Roger Persson har följt det komplicerade arbetet med restaureringen av den skadade spiran. Se filmen här!