Säbykyrkan, vy från vägen
Foto: Ellinore Nilsson

Säbykyrkan på Norrö

Säbykyrkan tillhör från våren 2023 Österåkers pastorat men Säbykyrkans församling har ett nyttjandeavtal som sträcker sig tio år framåt. Säbykyrkan byggdes år 1878 och marken, som då låg med bra läge utmed den allmänna landsvägen, köptes från Oskar Hubinette. Säbykyrkans församling är i dag ansluten till Equmeniakyrkan.

Renovering och underhåll

I oktober blev renoveringsjobbet med kök, serveringslokal och toaletter klart. Parkeringen har utökats och rymmer nu fler bilar. Fastigheten har anslutits till kommunalt vatten.

Ett iordningställt och fungerande kapell med lokaler kommer väl tillpass under tiden då Åkersberga kyrkliga centrum byggs om under våren 2024.

Säbykyrkan hittar du på Norrövägen 8 i Åkersberga.

Altare och kors i Säbykyrkan
Altare och kors i Säbykyrkan. Foto: Ellinore Nilsson

Säbykyrkan historia

År 1878 avstyckades en tomt, då benämd Ebenezer nr 1, ”97 kvadratstänger och 2 kvadratfot eller 9,7 kannlandstor”. Den kostade 250 kronor plus en årlig avgäld till stamhemmanet av 2 kannor och 92 kubiktum spannmål, hälften råg och hälften korn. Det var Oskar Hubbinette, far till den omtalade läkaren och professorn Samuel Hubbinette, som ägde lämplig mark med bra läge utmed allmänna landsvägen vilken avstyckades.

Missionshuset i Säby byggdes 1878 för en kostnad av 5.220 kronor och 69 öre. Byggnaden inrymde en stor sal samt rum och kök vid västra gaveln – allt under spåntak. Huvudingången låg även på den västra gaveln. 1894 konstaterades att spåntaket var i mycket dåligt skick. Med anledning av detta beslöt man att takbeläggningen skulle bytas till korrugerad plåt till en kostnad av 700 kronor. Samma plåt täcker ännu i dag taket. På vinden inreddes även två rum vilka uthyrdes. I kyrksalen fanns kyrkbänkar som rymde ca 60 personer

År 1905 utökades tomten för att kunna ge plats för uthus och 1912 köptes ytterligare mark för att kunna ändra huvudingången och förbättra tillfarten.

År 1911 ombyggdes kyrkan för att skapa en pastorsbostad. Sedan man noga tagit reda på kostnaden (7 000:-) beslöts enhälligt att göra denna reparation. Förslaget innebar att man skulle dela stora salen med en vägg. Nytt kök tillbyggdes på norra sidan och dörr upptogs till stora salen. Huvudingången flyttades till östra gaveln och den nya predikstolen placerades vid salens västra fondvägg. På så sätt kunde man tillföra ytterligare två rum till befintlig lägenhet på nedre plan. Den slutliga byggkostnaden (år 1912) blev 2 400 kronor dyrare än kostnadsförslaget.

År 1919 när den elektriska strömmen drogs fram till orten beslöt man att installera elektriskt ljus i hela byggnaden till en kostnad av 400 kronor. Efter denna reparation fick man en kyrksal på 100 kvadratmeter och den kunde ta in ca 100 personer.

Under 1960-talet har man gjort ett par större ombyggnader.

Under 1970-talet var bristen på barn- och ungdomslokaler en stor nackdel för verksamheten. Under flera år var drömmen att kunna friställa befintliga lägenheter för detta ändamål. Även den oinredda vindsvåningen var med i tankarna. 1969 genomförde en optimistisk arbetsgrupp av församlingens medlemmar en helrenovering av missionskyrkans inre till ett funktionsdugligt versamhetscenter som uppfyllde höga anspråk. Arbetsgruppen använde 5 000 timmar av sin fritid för detta projekt. På entreprenad lät man brädfodra och isolera ytterväggarna.

Åren 1981-82 genomgick själva kyrksalen en ny och stor renovering. Kyrksalen målades i nya ljusa färger och en ny estrad byggdes på östra sidan för att ge plats för flygel och en stor kyrkorgel. Samtidigt tog man upp en ny ingång på norra sidan för att inreda ett kapprum. Dåvarande köket offrades för detta och ett nytt modernt kök inreddes på västra sidan. Fönstren är de ursprungliga.

Kyrkor & lokaler

Pastoratets fem kyrkor är Roslags-Kulla kyrka, Ljusterö kyrka, Österåkers kyrka, Östra Ryds kyrka och Åkersberga kyrka. Kyrkorna är från olika tidsepoker och har alla sin egen historia och tillkomst. Läs om kyrkorna samt våra församlingsgårdar och lokaler.