Samtal & diakoni

Vi människor hamnar då och då i utmanande livssituationer eller upplever kanske otrygghet i en orolig tid. Då behöver man någon att prata med. Vi har lång erfarenhet av att möta människor i olika livssituationer och i samtal om både tro, hopp och kärlek. Alla är välkomna, oavsett medlemskap.

Samtalsmottagningen

Att prata med någon, att få dela sina tankar, kan vara mycket värdefullt när livet känns motigt eller när relationer krisar. Vårt mål är att varje besökare ska få en möjlighet till fördjupad förståelse av egna känslor och tankar, för att kunna hantera sitt liv och sin livssituation på ett mer tillfredsställande sätt.

Samtal med präst eller diakon

För samtal om liv och död, om tro, hopp och kärlek och mycket mer är du välkommen till ett möte med någon av församlingens präster eller diakoner.

Diakoni – omsorg om medmänniskan

Kyrkans sociala arbete kallas för diakoni. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Diakonin ersätter inte något annat stöd i samhället men kan vara ett komplement och en brygga till myndigheter.

Samtal på engelska eller finska

När livet är svårt kan man behöva prata med någon. Hör av dig om du vill boka samtal på finska eller engelska.

Samtal om sorg

Ibland kan det vara en hjälp att få dela sina tankar och känslor kring en förlust med någon som är i samma situation. I andras känslor kan man känna igen sig själv.

Stöd för barn & unga i sorg

Det är okej att vara ledsen, sorg är inget problem som behöver lösas. Men ibland kan det kännas bra att få prata med någon om döden och få hjälp med att förstå vad som har hänt. Inom Svenska kyrkan finns utbildad och erfaren personal med kompetens att hålla stödgrupper för barn och familjer i sorg.

Livsfrågor

Det finns inga enkla svar på livets svåra frågor, men här får du några ledtrådar.

Samtal om livet samt bibelstudier

Välkommen att utforska tron och meningen med livet. Alphagruppen är en öppen och informell mötesplats för att utforska och diskutera livets stora frågor tillsammans. När du gått Alpha-kursen är du välkommen till Betagruppen där vi fördjupar vi oss i Bibeln.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Omställningsstöd

Hur ser din förändring ut? Kanske har du gjort en omvälvande flytt som Anna, Martin och deras två barn som blev Husarös enda bofasta barnfamilj. Kanske har du blivit ensam kvar, som Bodil när hennes man dog efter en längre tids sjukdom. Kanske har du dina barn långt bort, som Martti vars söner vuxit upp med sin mamma i Finland. Kanske har du hittat ditt sanna jag, som Terra som har kommit ut som transkvinna.

Gemenskapare

Gemenskap skapas i mötet med varandra. I kyrkan finns en gemenskap som är öppen för alla oavsett vem du är eller vad du tror, eller inte tror på. Välkommen att vara gemenskapare du med.

Möten – Medmänsklighet – Delaktighet – Trygghet.
När du behöver någon att prata med finns vi för dig.