Norra begravningsplatsen

Norra begravningsplatsen ligger efter Köpmangatan, norr om Östersunds sjukhus.

Den invigdes 1810 och den trädplantering som gjordes där 1828-1830 var Östersunds första offentliga trädplantering. Delar av planteringen finns fortfarande kvar. Begravningsplatsen består till största delen av gamla familjegravar.

Här finns en ny askgravlund, invigd 2013. Inga nya kistgravar kan upplåtas, däremot urngravar och ett begränsat antal återupplåtna gravar.

Norra begravningsplatsen

Foto: Håkan Wike

Askgravlunden

Askgravlunden invigdes 2013. Askgravlunden fungerar som en minneslund med skillnaden att en namnplatta med den gravsattes namn finns på en minnestavla. Vi förbereder en plats och de anhöriga gravsätter sen själva.

Kyrkogårdsförvaltningen står för utsmyckningen, besökare får bidra med snittblommor i vasbärare och ljus i ljusbärare.

Läs mer om våra olika typer av gravsättningar och vilka regler som gäller här.

Askgravlunden

Askgravlunden på Norra begravningsplatsen

Foto: Marie Wallentin

Kontakta kyrkogårdsförvaltningen

Telefon expedition:

Telefontider:

Måndag, tisdag, torsdag och fredag 10:00-12:00.
Onsdag 13:00-15:00.

Mejladress:

ostersund.kgf@svenskakyrkan.se

Besöksadress:

Mariavägen 23, 831 48 Östersund

Kyrkogårdsförvaltningen

Östersunds kyrkogårdsförvaltning sköter begravningsverksamhet i Östersund, det vill säga det arbete som omfattar begravningsplatser med gravplatser, vissa transporter av stoft, samt kremering.

Gravsättning, gravar och gravrätt

Här kan du läsa om vilka gravtyper (gravskick) som finns på Östersunds begravningsplatser och vad de olika gravskicken innebär.

Vi hjälper dig med gravskötseln

Att hålla våra anhörigas gravplatser i värdigt skick är viktigt för de flesta. Men ibland kan det av olika anledningar vara svårt att få tid till det. Därför erbjuder Kyrkogårdsförvaltningen olika skötseltjänster. Här kan du läsa mer om våra erbjudanden och se prislista för gravskötsel.

Hitta gravplatsen

Söker du en särskild gravplats? Här hittar du länkar till sidor där du kan leta vidare efter gravar på olika platser i Sverige.