Präst på en trappa av ljus
Foto: Håkan Wike

Stöd i sorgen

Sorg är en personlig upplevelse som kan yttra sig på olika sätt. Här har vi samlat ett antal sidor som förhoppningsvis kan ge stöd på det sätt som just du behöver.

Vi finns här om du behöver

Det kanske viktigaste är att du inte är ensam. Våra präster och diakoner har stor erfarenhet av människor i sorg och lyssnar gärna om du vill prata. För präster och diakoner är tron på Gud självklar, men du behöver inte tillhöra Svenska kyrkan eller vara troende för att prata med oss. Hör av dig.

Känner du någon som drabbats av sorg?

Det kan vara svårt att veta hur man ska förhålla sig till en vän, släkting eller kollega som hamnat i sorg. Första hjälpen vid sorg ger konkreta tips som gör det lättare att finnas där för den som sörjer.

Mer om sorg

Se även Svenska kyrkans nationella sida om sorg för ännu mer i ämnet.

En kvinnlig diakon och en man sitter ner och samtalar.

Samtal och stöd

Svenska kyrkan Östersund erbjuder olika typer av samtal och stöd . För präster och diakoner är tron på Gud självklar, men du behöver inte vara troende för att prata med oss.

Präst på en trappa av ljus

Präster

Prata med oss om allt mellan himmel och jord. Vi är utbildade lyssnare och vana att prata om livets ljusa och mörka stunder. Du kan också boka ett enskilt samtal med någon av oss.

Diakoner Svenska kyrkan Östersund

Diakoner och diakoniassistenter

Som diakoner finns vi mitt i församlingen och har ansvar för kyrkans sociala arbete. Söker du efter en plats i tillvaron, har det svårt och vill ha någon att prata med? Ring oss!

Sjukhuskyrkan

Ibland rår vi inte över livet. Det är skört, det är sårbart. Sjukhuskyrkan finns som en samtalspart - öppen för alla - när de riktigt stora frågorna tar tag i oss. Vi finns på Östersunds sjukhus för samtal och stöd för dig som är patient, personal, anhörig eller närstående.

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.