Kyrkogårdarna Östervåla-Harbo

Rum för både döda och levande

I Östervåla Harbo pastorat har vi två kyrkogårdar. Dessa är naturligtvis i första hand helgade vilorum för stoftet av våra döda, och allt vi gör på våra kyrkogårdar görs med detta för ögonen.
Kyrkogårdarna är också själavårdande rum där människor som saknar och sörjer ska kunna känna frid och hopp när de besöker gravar och minneslund.
Kyrkogårdarna i vårt pastorat är även en form av rekreationsmiljöer. Många promenerar igenom kyrkogårdarna, och i Östervålas fall ginar många över kyrkogården på väg hem eller till bussen. Man slår sig ner på en bänk för att vila, söka skugga under träden, reflektera, läsa eller prata en liten stund. Detta är också värdefullt.
De är även en del av vårt kulturarv som pastoratet har som uppdrag att bevara. Detta gäller vissa gravar av kulturhistoriskt intresse, men även träd, gångar, buskar och gravområdenas utformning.