Begravningsplats med en rad av gravstenar som alla har färgsprakande blommor. Solen skiner.
Foto: Shutterstock

Gravskötsel 2024

För beställning av t. ex. skötsel och blomsterplantering, kontakta kyrkogårdsförvaltningen: telefon: 0290-375 81 eller e-post: ovansjo.jarbo.kyrkogardar@svenskakyrkan.se

Nytt för 2024
Gravskötselutbud

En uppdaterad version av gravskötselprislistan för Ovansjö-Järbo pastorat gäller från 1 januari 2024. I gravskötselprislistan hittar du utbudet av tjänster, som bokas hos och utförs av kyrkogårdsförvaltningen. T. ex. plantering av sommarblommor, höstväxter eller vinterdekoration. Se hela gravskötsellistan.

Vi i Ovansjö-Järbo pastorat arbetar aktivt för att minska vårt klimatavtryck och gynna den biologiska mångfalden. Därför erbjuder vi nu möjligheten att köpa perenner (fleråriga växter) till gravrabatten. Perenner ger ett lägre klimatavtryck än sommarblommor. En mixad perennplantering ger en lång total blomningstid,
från tidig vår till sen höst. Det gynnar bland annat pollinerande insekter. Perenna växter är ett gott miljöval.

I stället för gravsmyckning innehållande t. ex. plast och exotiska material, erbjuder vi nu Vinterdekoration med naturliga och svenska material.

Bukett med säsongens blommor kan bokas under april-november. Buketten placeras i vas på önskad gravplats. Växterna i buketten varierar efter årstiden.
Buketten är alltid bunden av närodlat material. Möjlighet till ett litet hälsningskort i buketten finns

Gräsputs/trimning (1-årsavtal. Kan ej kombineras med plantering). Trimning runt sten och ev. planteringsyta 6-8 ggr/växtsäsong. Borttagning av vissna blommor i vas och engångsljus. 225 kr

Grundskötsel (1-årsavtal. Kan kombineras med plantering) I grundskötsel ingår vår- och höststädning. Gräsputs och ogräsrensning 6-8 ggr/växtsäsong. Kantskärning, påfyllning av jord och gödsel vid behov. Vattning och gödsling. Borttagning av vissna blommor och engångsljus. Gruskrattning på sandgravar.

• Grav med planteringsyta under 0,5 m2: 460 kr
  • Grav med planteringsyta mellan 0,5-1.0 m2: 560 kr
  • Grav, sand, med planteringsyta 0,5-1.0 m2: 965 kr

Plantering (grundskötsel krävs)

• Vårplantering april-maj Liten 110 kr
  • Vårplantering april-maj Stor  250 kr

Sommarplantering juni-augusti - Liten : 245 kr
Sommarplantering juni-augusti - Stor : 365 kr

Perennplantering maj-maj - Liten : 280 kr
Perennplantering maj-maj - Stor: 380 kr

Perenner planteras i maj. Växterna anpassas utifrån platsens läge. Kyrkogårdsförvaltningen väljer växter. Om du önskar förlänga det 1-åriga avtalet, blir årskostnaden för liten plantering 180 kr och stor plantering 230 kr, nästkommande år. (2024 - års priser)När avtalet upphör tas växterna bort.

Övriga tjänster

• Påsklilja, planteras i påskveckan, placeras på grav 100 kr
  • Ljung sept-okt Calluna ljung inkl. plantering 100 kr
  • Bukett april-nov Säsongens blommor placeras i vas på grav 250 kr
  • Granris okt-dec på gravens planteringsyta 130 kr
  • Vintersmyckning okt-dec gran/tall/en arrangeras på planteringsytan 275 kr
  • Gravljus 5- dygns ljus inkl. tändning 90 kr
  • Rengöring av gravsten 600 kr
  • Övriga arbeten 500 kr/tim.
  • Gravrättsförlängning 15 år 500 kr

För beställning ur gravskötsellistan kontakta kyrkogårdsförvaltningen:
telefon: 0290-375 81
e-post: ovansjo.jarbo.kyrkogardar@svenskakyrkan.se