Foto: Linköpings stift

Konfirmation

Vem är jag – vem vill jag vara? Tror jag, tvivlar jag eller är jag bara nyfiken på den kristna tron?

Livet är spännande och rikt på innehåll. Under konfirmandtiden får du en unik chans att utforska några av livets många frågor tillsammans med andra.

Genom konfirmationsundervisningen vill kyrkan presentera Bibelns och den kristna trons svar på livet som är ett äventyr som pågår hela tiden.

Välkommen med!

Dop och konfirmation

Konfirmation betyder bekräftelse. I konfirmationen bekräftas det löfte som Jesus Kristus ger dig i dopet: ”Och jag är med er alla dagar till tidens slut”.

Att vara döpt? Hur är man då? Under konfirmandtiden får lära dig den kristna trons grunder och inblick i den stora världsvida Kyrkan som Svenska kyrkan är en del av.

Om du inte redan är döpt, så kan du döpas under konfirmandtiden för att sedan kunna konfirmeras i konfirmationsgudstjänsten, som avslutar konfirmandtiden.

Omfattning

Övertorneå församling följer Svenska kyrkans riktlinjer för konfirmandundervisning, som ska bestå av 60 klocktimmar och innehålla minst 4 lägerdygn.

• Astrid Ström

Övertorneå församling