Det var vacker träkyrka i en naturskön omgivning med närhet till älven och den historiska marknadsplatsen. Hietaniemi kyrkstuga används nu som tillfällig gudstjänstlokal i Hedenäset.

Hietaniemi kyrka
Kyrkan och dess klockstapel brann ner den 26 september 2023. Hietaniemi kyrka stod på Kyrkudden vid Torne älv i Hedenäset, ett par mil söder om Övertorneå centralort.
Branden och arbetet vidare
Hietaniemi kyrka har brunnit
Natten till tisdag 26 september 2023 brann Hietaniemi kyrka i Hedenäset utanför Övertorneå. Trots att flera räddningsenheter fanns på plats kunde den gamla träkyrkan inte räddas.
Hietaniemi kyrka, branden och arbetet vidare
Kyrkan och klockstapeln brann ner natten den 26 september 2023. Hietaniemi kyrka låg i södra delen av församlingen. Den intilliggande kyrkstugan används nu som tillfällig gudstjänstlokal i Hietaniemi distrikt.
Historik
Hietaniemi församling 1617–2005
Hietaniemi utbröts som kapellförsamling 1617 och blev annexförsamling till Övertorneå med egen komminister 1637. År 1878 blev Hietaniemi eget pastorat och fick till förste kyrkoherde Carl Michael Stenborg.
År 1809 förlorades territoriet öster om Torneälven till Ryssland, men kyrkan kvarblev på den svenska, västra sidan.
Från 2002 kom Hietaniemi församling ånyo att bilda gemensamt pastorat med Övertorneå och 2006 uppgick Hietaniemi församling åter i Övertorneå församling.
Kyrkogården
Kyrkogården har utvidgats flera gånger. År 1955 tillkom den nyare delen mot öster och anlades då med gräsyta. Från 1977 till 1979 anlades också gräsyta på den gamla kyrkogården. Stenplattorna i gångarna runt kyrkan och klockstapeln är från ett stenbrott i finska Karunki.
Kyrkobyggnader
Den första kyrkan byggdes redan 1617 på en udde i Torne älv och skulle betjäna församlingsborna på båda sidor om älven.
I oktober 1744 konstaterades att kyrkan av år 1617 var så förfallen att en ny måste byggas. Den nya kyrkan stod färdig 1746 och kunde invigas 1747. Arkitekt var den under denna tid välkände kyrkobyggaren och snidaren Johannes Biskop från Kronoby i Österbotten. Övertorneå kyrka och gamla kyrkan i Jokkmokk är bland annat verk av honom. Biskop har snidat kyrkans vackra predikstol och korskrank.
Vem som utfört de ursprungliga målningarna är ej bekant. Kyrkans timmerväggar försågs senare med ytter- och innerpanel.
Utvändigt målades kyrkan röd. Från 1892 till 1893 utfördes en grundlig restaurering. Ett nytt vapenhus tillkom mot väster, fyra nya fönster gjordes och de tidigare gjordes större. Predikstolen flyttades till koret och korskranket anslöts till denna. Altarrunden anslöts till korväggen och försågs med dörrar. Nya bänkar anskaffades. Golven försågs med mullbänk och värmekamin anskaffades efter diskussion, huruvida församlingen hade råd därmed.
Restaureringar av kyrkan utfördes 1930–1931 och 1943–1945. Vid den senare restaureringen installerades elektrisk uppvärmning.
Åren 1967–1973 företogs en grundligare restaurering. Ytterpanelen förnyades och kyrkan rödmålades efter att ha varit vitmålad troligen från 1893. Invändigt bortskrapades gammal behandling i väggar, tak och dörrar (juteväv från innertaket hade borttagits 1945).
År 1973 gjordes stora förändringar. Predikstolen flyttades tillbaka till dess ursprungliga plats, liksom korskranket, vilket blev fritt från predikstolen. Till en början godkändes ej denna uppställning av Riksantikvarieämbetet men bevis för denna uppställning skaffades från kyrkor i norra Finland, bland annat Paltamo.
Nya bänkar med dörrar anskaffades. I predikstolen, korskranket, altarrunden, altartavlainramningen och läktarbarriären framtogs ursprungliga målningar.
Konserveringsarbeten utfördes av Frithiof Ericsson med biträde av målarmästare Paulus Aili. Av takmålningar kunde framtagas Segerlammet rätt över altaret. Tavlan ovanför dörren till södra vapenhuset med motivet Nattvarden, är den tidigare altartavlan och ersattes av den nuvarande målad av J.A. Hedman, Uleåborg 1826. Prydnaden ovanför altartavlan, Tron, Hoppet och Kärleken har kommit till kyrkan med orgeln. Så också keruberna vid sidan av altaret och ängeln ovanför sakristiedörren.
Kyrkvärdsbänken till höger i koret är ursprunglig. Psalmnummertavlan med bänk intill högra korskranket är av äldre datum.
Predikstolstakets bibliska motiv är Yttersta domen, Matteusevangeliet 25:31 och flera följande verser. (Kristus kommer på himmelsens skyar med sin makts änglar, som stöter i basun och har segerkransen och segerpalmer i sina händer).
På predikstolens södra sida är Kristus avbildad framträdande ur graven med sin makts spira i handen. På vänstra sidan går den uppståndne Kristus mellan de två lärjungarna på väg till Emmaus, förklarande skrifterna för dem: ”Var icke våra hjärtan brinnande i oss, när han talade med oss på vägen och uttydde skrifterna för oss?” Solen med Jahve-namnet på hebreiska, symboliserar Gud som Fadern och Skaparen. Andens symbol, duvan, under predikstolstaket är från 1925.
Akantusväxten, symbolen för livet är avbildad på predikstol, korskrank och korpelare. Symbolen för anden såsom en eldslåga finns överst på korpelarna. Kormattan är komponerad av Brita Rehndal och tillverkad på Gammelstadens hemväveri. Den är en gåva av församlingsborna till kyrkans återinvigning 1973.
Vid gudstjänsten första söndagen i advent 1 december 2002, invigdes en ny kormatta, altarmatta samt antependium till Hietaniemi kyrka. Tillverkningen av textilierna har föranletts av en anonym donation och har utförts av Eva Hagström och Anders Landelius på initiativ av Astrid Kallioniemi och Doris Svahn.
Av kyrkans övriga inventarier kan nämnas två sammetsmässhakar med silverbroderier från 1700-talet (en röd och en svart). Ett gammalt mullställ av trä anses ha stort antikvärde. Oblatask i silver från 1780, kalk och vinkanna från 1850- talet. Av nyare inventarier i kyrkan kan nämnas en altarspets och två kalkdukar i näversöm utförda och skänkta av förutvarande barnmorskan Hanna Thomas.
Klockstapeln
Den resliga klockstapeln byggdes senare än kyrkan och blev färdig 1773, troligen efter ritningar av Johannes Biskop. Klockstapeln var byggd av kraftiga timmer och är 37 meter hög inklusive den 10 meter långa spiran. Ovan de stora portalerna fanns bibelord på finska. Troligen fanns i fälten målningar, utbytta 1933 och vitmålade. I nedre klockstapelsrummet fanns vackra takmålningar.
Klockstapelns kyrkklockor
Storklockan på vilken det stod: ”I stället för Hietaniemi församlings år 1729 gjutna större klocka, som tillfallit kejserliga ryska andelens invånare i Övertorneå är denna anskaffad år 1820. Gjuten af Gerhard Herner, Sthlm. Gloria Deo in exelsis.”
Mellanklockan, den s.k. Ryssklockan, gjuten 1686 av Michel Bader. År 1716 härjade ryssarna i dessa trakter av Tornedalen. När de drog sig tillbaka, medtog de församlingens kyrkklocka. Folk fantiserade att klockan gått genom isen ner på älvbottnen, där den ljöd vid vissa speciella tillfällen. 170 år senare får emellertid församlingsborna beskedet att klockan hänger i Strelna slottskapell vid Sankt Petersburg. Församlingens styrande gör en hövlig anhållan genom landshövdingen till storfursten Konstantin Nikolajevitj, att få köpa tillbaka klockan.
I juli 1885 kommer en försändelse per båt till Haparanda och vidare till Hietaniemi. I försändelsen ligger klockan, omvirad av blommor som en gåva av storfursten.
Lillklockan, gjuten av Joh. A. Beckman och på den stod:
”Jag är hitkommen uti Norden
Står nu uti Hietaniemi jorden
Till den ända jag skall ropa
Församlingsmedlemmarna tillhopa
Herren sin Gud till att lofva
För dess mångfaldig nådegåfva.”
Mer historia kring Hietaniemi kyrka
Orgeln i Hietaniemi kyrka
Orgelhuset och orgelfasaden från 1622 utgjorde ryggpositivet i Tyska kyrkans orgel i Stockholm. Skulpturen delvis av Mårten Redtmer, samma bildhuggare som gjorde utsmyckningarna på regalskeppet Vasa.
År 1779 såldes Tyska kyrkans orgel till Övertorneå. Där uppsattes huvudverket och öververket. Ryggpositivet, som inte fick plats i Övertorneå kyrka, sattes upp i Hietaniemi kyrka på 1780-talet av orgelbyggaren Matthias Svahlberg. Orgeln invigdes på midsommardagen 1781.
Sommaren 1893 renoverades orgeln av orgelbyggaren N.O. Alm från Boden. Bland annat disponerade han om orgeln samt byggde till en Subbas 16'.
Orgeln som från början varit enmanualig med bihangspedal ersattes 1945–1947 av Grönlunds orgelbyggeri med en pneumatisk orgel med två manualer och pedal. Av den ursprungliga orgeln behölls delar av orgelhuset, fasaden samt en del av pipmaterialet. Avsyningen av den nya orgeln gjordes lördagen den 18 januari 1947 och utfördes av musikdirektör Gustaf Carlman, Skellefteå. På 1950-talet gjordes fasadens Principal 4' åter ljudande.
I slutet av 1970-talet började man planera för att ersätta den pneumatiska orgeln med en orgel som skulle motsvara den ursprungliga 1700-tals orgeln så långt som möjligt. Med ledning av fasaden samt de delar av orgelhuset som fanns kvar utförde Grönlunds orgelbyggeri 1984 en rekonstruktion av den ursprungliga mekaniska orgeln kompletterad med ett pedalverk. Dispositionen utformades enligt de forskningar som gjorts av Riksantikvarieämbetet. Väderlådan som utförts i ek samt trakturen tillverkad enligt klassiskt mönster helt i trä, är i stort sett kopierade från Övertorneå. Orgeln försågs vidare med ett klassiskt bälgverk med två stora kilbälgar och kanalsystem i trä.
De bevarade gamla stämmorna Gedackt 8', Flöjt 4', Principal 4' och Oktava 2' restaurerades med stor försiktighet samt kompletterades med felande pipor. Övriga stämmor utfördes i samma metallegering och enligt samma hantverksmässiga tillverkningssätt som de gamla, och anslöt direkt till mensuren i de gamla stämmorna i Hietaniemiorgeln och i Övertorneå.
Orgeln återinvigdes söndagen den 1 april 1984 med högmässa och orgelkonsert med medverkan av diplomorganist Anders Markström, Boden.
År 1991 restaurerades orgelfasaden av bygdemålaren Paulus Aili. Byrådirektören vid Riksantikvarieämbetet Axel Unnerbäck uttryckte sig så här om orgelfasaden: ”Även internationellt sett är den något enastående”. Anledningen till den praktfulla fasaden är, enligt barocktidens symbolspråk, att den skulle avspegla det himmelska i dess härlighet. Så kunde vi uppleva, när orgelfasaden med dess sjungande och spelande keruber betraktades, att det var den himmelska kören som firade gudstjänst med oss.
Orgeln var efter den sista renoveringen stämd i modern tonhöjd (a' = 440 Hz) med en oliksvävande temperering enligt Pehr Schörlin (1700-talet) och hade en manual och pedal.
Orgeln totalförstördes i kyrkbranden 2023.
Orgelns disposition
Manual, C—d'''
Gedackt 8' B/D
Principal (i fasaden) 4' B/D
Flöjt 4'
Quinta 3'
Sesquialtera 2 chor B/D
Oktava 2'
Sharff 3 chor
Trumpet 8' B/D
Tremulant
B/D = delade register,
Bas: C—h,
Diskant: c'—d'''.
Pedal, C—d'
Subbas 16'
Gedackt 8'
Pedalkoppel