Ette tohtia olla oma itte

Nyhet Publicerad Ändrad

Så heter den, samtalsboken om språk, tro och identitet i Tornedalen, som är skriven på meänkieli och svenska.

Onsdagen 23 maj var det boksläpp på stiftskansliet i Luleå och nu finns den till försäljning på församlingens bokbord. Den går också att beställa hem direkt via Svenska kyrkans webbshop som du hittar på hemsidan: svenskakyrkan.se Behållningen går till Svenska kyrkans flerspråkiga arbete.

Ette tohtia olla oma itte är utgiven av Svenska kyrkan på nationell nivå i samarbete med Luleå stift. Bidrag till utgivningen har erhållits från Norrbottens läns arbetsstugor. Bokprojektet som har pågått under fyra - fem år, har involverat vår församling på olika sätt, dels genom att prästen Stefan Aro är författare till boken och dels genom att ett antal personer som har anknytning i vår kommun har delat med sig av sina berättelser i den. Vår avgående stiftsbiskop Hans Stiglund har skrivit förordet.

Genom att klicka på länken kan du se lite bilder från boksläppet i Luleå. https://internwww.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1394669

Från bokens baksidestext:

”Att Sverige är mångkulturellt och flerspråkigt idag är egentligen inget nytt. I Tornedalen har människor med olika språk och kulturer levt sida vid sida i bortåt tusen år. Samiska och meänkieli har funnits längre än svenska i området.

Tornedalen är ett gränsland där olikheterna varit vardag och präglat livet i generationer. I början av 1900-talet drog starka politiska vindar in som medvetet ville försvenska och likrikta människors språk, kultur och identitet i Tornedalen. Försvenskningen kom att sätta djupa sår i många samer och tornedalingar. Svenska kyrkans pådrivande roll i processen väcker idag frågor om ansvar och skuld, men också om försoning och framtid.

Boken utmanar till reflekterande tillbakablickar och gläntar samtidigt på framtidsperspektiv. Tilltron till berättelsen och samtalet har alltid haft en stark ställning i den tornedalska miljön. Det gör det naturligt att tillsammans sätta sig ner för att fundera över språk, tro och identitet och dess betydelse igår, idag och imorgon i Tornedalen."

Stefan Aro