Frågor om gåvor och insamlingar

Nyhet Publicerad

Efter branden av Hietaniemi kyrka får Övertorneå församling erbjudanden om ekonomiska gåvor och frågor om insamlingar. I dagsläget är inga insamlingar aktuella.

Natten till den 26 september brann Hietaniemi kyrka ner till grunden. Ganska snart efter den fruktansvärda händelsen har Övertorneå församling mottagit erbjudanden från generösa och engagerade privatpersoner som vill skänka pengar eller starta insamlingar till förmån för efterarbete med anledning av branden.

Kyrkorådet i Övertorneå församling har inte tagit några beslut gällande inriktning på en ny kyrka – eller om något annat rörande kyrkobyggnaden eller platsen. Fokus ligger fortsatt på sorgearbete och sådant som måste klaras upp, exempelvis i relation till försäkringsbolag.

Därmed är det inte aktuellt med några insamlingar i dagsläget.

Den 1 oktober firades högmässa på platsen. Den kollekt som samlades in kommer gå till att säkerställa att gudstjänstliven kan fortsätta i Hietaniemi kyrkstuga.

Hietaniemi kyrka har brunnit

Natten till tisdag 26 september brann Hietaniemi kyrka i Hedenäset utanför Övertorneå. Trots att flera räddningsenheter fanns på plats kunde den gamla träkyrkan inte räddas.

Fin mässa vid Hietaniemi kyrka

Söndagen den 1 oktober firades en enkel mässa vid platsen där Hietaniemi kyrka stod. Det var många som kom för att fira mässa intill platsen där Hietaniemi kyrka stod. I dag en plats omringad av ett högt staket.

Hietaniemi kyrka och kyrkstuga

Kyrkan och klockstapeln brann ner den 26 september 2023. Hietaniemi kyrka var en kyrka i socknens södra delar. En vacker kyrka med vacker miljö, närheten till älven och marknadens historia gav liv åt vår församling. Kyrkstugan används nu som tillfällig gudstjänstlokal i Hietaniemi.