Foto: Tore Svedlund/Luleå stift

Tillgång till vatten finns nu på kyrkogården i Hietaniemi

Nyhet Publicerad Ändrad

Tillfälliga vattentankar ersätter tills vidare det ordinarie vattensystemet så att besökare har möjlighet att vattna sina planteringar. Saneringsarbetet efter branden av Hietaniemi kyrka påbörjas under vecka 25.

Efter branden av Hietaniemi kyrka är det ännu så länge inte möjligt att få igång vattnet som vanligt på kyrkogården. Därför finns tillfälliga vattentankar utplacerade. Det finns också en vattenkran i närheten av entrén till kyrkogården. Vattenkannor finns att låna på plats. Från och med vecka 25 pågår sanering efter branden.

Arbetet med vad som kommer att hända på platsen där Hietaniemi kyrka stod pågår. I det ingår bland annat samråd med försäkringsbolaget, Länstyrelsen i Norrbotten samt Norrbottens museum.

Vattentankar vid kyrkogården. Foto: Tore Svedlund

Kontaktuppgifter till Övertorneå församling

E-post: overtornea.forsamling@svenskakyrkan.se
Besöks- och postadress: Matarengivägen 30, 95731 Övertorneå.

Hietaniemi kyrka, branden och arbetet vidare

Kyrkan och klockstapeln brann ner natten den 26 september 2023. Hietaniemi kyrka var en kyrka i socknens södra delar. Den intilliggande Kyrkstugan används nu som tillfällig gudstjänstlokal i Hietaniemi.