Hietaniemi kyrka, branden och arbetet vidare

Kyrkan och klockstapeln brann ner natten den 26 september 2023. Hietaniemi kyrka var en kyrka i socknens södra delar. Den intilliggande Kyrkstugan används nu som tillfällig gudstjänstlokal i Hietaniemi.

Tillgång till vatten finns nu på kyrkogården i Hietaniemi

Tillfälliga vattentankar ersätter tills vidare det ordinarie vattensystemet så att besökare har möjlighet att vattna sina planteringar. Saneringsarbetet efter branden av Hietaniemi kyrka påbörjas under vecka 25.

Kyrkoherden om arbetet efter branden av Hietaniemi kyrka

Det har snart gått ett halvår sedan Hietaniemi kyrka brann ner och processen efter branden har varit i gång i stort sett sedan dess.

Samtal intill Hietaniemi kyrka.

En viktig dag fylld av känslor

I samband med att Sannings- och försonings kommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset hade sitt slutsymposium den 15 november, träffade biskop Åsa Nyström och kyrkoherde Heli Pruikkonen kulturminister Parisa Liljestrand på platsen där Hietaniemi kyrka tidigare stod.

Frågor om gåvor och insamlingar

Efter branden av Hietaniemi kyrka får Övertorneå församling erbjudanden om ekonomiska gåvor och frågor om insamlingar. I dagsläget är inga insamlingar aktuella.

Fin mässa vid Hietaniemi kyrka

Söndagen den 1 oktober firades en enkel mässa vid platsen där Hietaniemi kyrka stod. Det var många som kom för att fira mässa intill platsen där Hietaniemi kyrka stod. I dag en plats omringad av ett högt staket.

Hietaniemi kyrka har brunnit

Natten till tisdag 26 september 2023 brann Hietaniemi kyrka i Hedenäset utanför Övertorneå. Trots att flera räddningsenheter fanns på plats kunde den gamla träkyrkan inte räddas.

Läs mer om Hietaniemi kyrka

Hietaniemi kyrka var en kyrka i socknens södra delar. En vacker kyrka med vacker miljö, närheten till älven och marknadens historia gav liv åt vår församling.