En grupp människor korsar varandras armar och håller händer.

Övertorneå församlings vänner

Följande visionsformulering antogs av föreningens årsmötet 1 april 2023:

Föreningen Övertorneå församlings vänner är startad utifrån en längtan att vitalisera och berika församlingslivet inom Övertorneå församling. Detta genom att med ideella krafter och engagemang vara en del av för församlingens arbete och verksamhet. Utgångspunkten är visionsformuleringen i kyrkoordningen för Svenska kyrkan:

Syftet är att människor ska komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas.

Målet är att föreningen ska vara ett paraply som vill samla, samordna och komplettera det som redan sker genom Övertorneå församling, de byaägda föreningskyrkorna i Juoksengi och Fredens kyrka i Pello samt fridsförbunden i Svanstein och Juoksengi. Tanken är inte att denna förening ska ersätta eller konkurrera med dessa sammanhang. Basen för föreningen är norra delen av Övertorneå församling men avsikt är att denna satsning på ideella även ska komma församlingen i övrigt till del.

Samverkan med Övertorneå församling är tydliggjort i ett samverkansavtal som reglerar ekonomi, verksamhet.

Föreningen är ansluten till EFS som är en missionsrörelse inom Svenska kyrkan. www.efs.nu

Föreningen har en anställd präst, Henrik Näslund som genom samverkansavtal med församlingen tjänstgör och finansieras till 50% av församlingen och till 50% av föreningen genom gåvor och kollekter samt ett uppstartsbidrag från EFS.

Kyrkoherde Heli Pruikkonen

Övertorneå församlings vision är att vara Hela livets kyrka, där vi vill leva i tillit till Guds ord och uppdrag som kyrka och församling, där vi kan finna sätt att rusta varandra för livets alla skeden, där vi har ett hjärta för varandras lika värde som människor, och där vi möter och bemöter varandra öppenhjärtigt.

Övertorneå församling möter Övertorneå församlings vänners längtan att vitalisera och berika församlingslivet med ideella krafter genom vår vision i Församlingsinstruktionen. Att vara hela livets kyrka handlar om att bejaka och ta till vara de gåvor och den kallelse Gud gett till oss människor, så att tron på Kristus kan väckas och fördjupas i liv och gemenskap.

Vill du ge en gåva till föreningens arbete kan du göra det på:

Bg 254-4708
Swish 123 194 18 63

Vill du veta mer eller bli medlem?

Kontakta Henrik Näslund.