Lyssna

Våra kyrkor och mötesplatser

Övertorneå kyrka och Matarengi kapell

Centralortens kyrka med anor från 1600-talet. Alla vackra målningar och skulpturer ger våra sinnen en upplevelse vi kommer ihåg. För att inte tala om våran orgel som ger oss ljuvlig musik.

Hietaniemi kyrka och kyrkstuga

Kyrkan och klockstapeln brann ner den 26 september 2023. Hietaniemi kyrka var en kyrka i socknens södra delar. En vacker kyrka med vacker miljö, närheten till älven och marknadens historia gav liv åt vår församling. Kyrkstugan används nu som tillfällig gudstjänstlokal i Hietaniemi.

Svanstein kyrka och kapell

Våran kyrka i församlingens norra del. Mitt i byn Svanstein står kyrkan. Även denna kyrka bär upp sin historia med stolthet.

Juoksengi kyrka

Kyrkan byggdes en gång av byborna själva och var en s.k. stiftelsekyrka. Den ägs och drivs nu av en ideell förening, Juoksengi kyrka, som dock får ett årligt ekonomiskt bidrag från Övertorneå församling.

Fredens kyrka

Kyrkobyggnaden ägs och drivs av en separat ideell förening, Föreningen Pello församlingshem. Föreningen får ett årligt ekonomiskt bidrag från Övertorneå församling.

Övertorneå församlingsgård

Här finns våran pastorsexpedition. Här finns det även möjlihet att hyra samlingssalen för olika sammankomster.