Våra Kyrkor

Här finner du information om de kyrkor du passerar under pilgrimsleden.

Övre Älvdals-Äventyret startar vid Dalby kyrka. I Dalby kyrka finns mycket som påminner om medeltidens pilgrimsvandringar mot Nidaros, Trondheim, även om den nuvarande kyrkobyggnaden uppfördes först på 1920-talet. Den första kyrkan i Övre Älvdals församling stod i Stommen i södra delen av Sysslebäck. Det sägs att den kyrkan uppfördes redan på 1000-talet som den första kyrkobyggnaden i Värmland. I den nuvarande kyrkan i Dalby finns en klocka som ringde också för de medeltida pilgrimerna. Den kallas för ”munkklockan” eller ”hedningsklockan”. Den kommer från kyrkan i Stommen. Man tror att kyrkan i Stommen hade två klockor. När Gustav Vasa på 1500-talet utkrävde klockskatt ville man gömma en av klockorna. Under vinterfärden på Vingängssjön i Klarälven gled dock klockan av släden och gick igenom isen och sjönk. Enligt traditionen sjunger därför munkklockan eller hedningsklockan i Dalby kyrka ”Mi söster ligg i Vinge sjö” när hon slår.
Förutom klockan finns ytterligare medeltida inventarier i Dalby kyrka. Kyrkans dopfunt är från 1200-talet och är den nordligaste av de många norska dopfuntar i täljsten som finns i värmländska kyrkor. Triumfkrucifix som hänger i taket är från 1300-talet. Det är utfört av furu och lindträ och kommer troligtvis från i kyrkan i Stommen. Helgonskulpturen med Maria och Jesusbarnet är från 1200-talet. Den är skuren i lindträd och sannolikt tillverkad i Sverige. Helgonskulpturen med Maria och Jesu döda kropp är från 1400-talet.
Under den första kilometern av Övre Älvdals-Äventyret har man en vacker utsikt över Dalby kyrkas skiffertak och karaktäristiska torn. Tornet är 63 meter högt och anses vara Sveriges högsta kyrktorn i trä. När man har klarat av vandringens första uppförsbacke befinner man sig i jämnhöjd med kyrktornet.

Övre Älvdals-Äventyret slutar vid Norra Finnskoga kyrka i Höljes. Norra Finnskoga kyrka stod klar 1969 och är församlingens yngsta kyrkobyggnad. Den är i trä med ett golv av öländsk kalksten. Genom kyrkans fönster har man en vidunderlig utsikt över Klarälven.
Den nuvarande kyrkan i Höljes har en dramatisk tillkomsthistoria. Norra Finnskoga gamla kyrka brann nämligen upp under pågående renovering. Man höll på att bränna bort färg när en gnista från en värmelampa antände kyrkan. En del inventarier från den gamla kyrkan undkom dock lågorna eftersom de var borttagna på grund av renoveringsarbetet. Det gäller till exempel altartavlan, korfönstret och kyrksilvret. Norr om kyrkan, på ”kyrkbröst”, finns idag ett stenaltare under bar himmel. Här bildar furorna en pelarsal och här firas ibland mässa, mitt i Guds skapelse, med en bedårande utsikt over Klarälven.
Precis som på medeltiden är norra Värmland idag ett attraktivt turistmål. Vi i Övre Älvdals församling ser gärna att man besöker våra vackra, tankeväckande och historiskt intressanta kyrkor. Grupper som vandrar Övre Älvdals-Äventyret får gärna börja respektive sluta vandringen med andakt eller mässa i Dalby kyrka, Norra Finnskoga kyrka eller vid altaret på ”körkbröst” i Norra Finnskoga. Bokning sker via pastorsexpeditionen.