Foto: Magnus Aronson/Ikon

Konfirmation

Alla som är födda 2010 ska ha fått en inbjudan till konfirmandåret 2024/2025. Senast den 22 september vill vi ha din anmälan!

Vad innebär det att vara konfirmand?

Att konfirmeras betyder egentligen att man bekräftar sitt dop. Att man ”godkänner” det skulle man kunna säga. Skulle det vara så att du inte är döpt men gärna vill konfirmeras ändå, så ordnar vi det innan.

Hur dopet ska se ut bestämmer du helt själv tillsammans med oss.

Under året som konfirmand träffas vi en gång i veckan, på onsdagar efter skoltid.

På träffarna kommer vi att prata om väldigt olika saker. Ibland pratar vi om Bibeln, ibland om livet i stort; vad är meningen med den här röran kallad livet? Var är min plats i världen och så vidare. Vi tror att de flesta människor funderar över sådana saker då och då, och konfirmandåret kan vara en chans för dig som är tonåring att göra det tillsammans med andra.

Vi kommer även att åka på ett läger under våren. På lägerresan kommer vi att åka på lite olika utflykter, umgås och hitta på roliga saker.

Du kommer också att träffa personer som jobbar med olika uppgifter i församlingen och se lite av kyrkans praktiska arbete. Men oavsett vad vi gör och vilka du får träffa, så kommer allt att bollas mot den kristna tron och bakgrunden till den, så att du vet vad det innebär att ”godkänna” ditt dop mot slutet av konfirmandåret.

Hur kan en konfaträff se ut?

Vi träffas på onsdagar efter skolan. Vi startar med en fika, och varje gång har vi ett tema, värderingsövningar, kanske någon lek, och en andakt tillsammans. Som konfirmand ska man även gå på minst tolv gudstjänster under året samt på tre olika konserter eller musikgudstjänster.

Anmäl dig genom att fylla i formuläret här under (senast 22/9)

Vi hör av oss till dig och bekräftar att vi har tagit emot din anmälan. Konfan börjar den 29 september, då vi ses i S:t Botvids kyrka 11.00 och firar familjemässa tillsammans.

Har du frågor och funderingar?

Hör av dig så svarar vi dig via mail. Om du hellre vill att vi ringer dig eller din vårdnadshavare så går det också bra.

Vi ser fram emot att träffa dig!