Blommande vita syrener på en kyrkogård.
Foto: Mona Davidsson /Ikon

Kyrkogårdar

I Pajala församling finns kyrkogårdar i Korpilombolo, Narken, Tärendö, Junosuando, Kangos, Muodoslompolo, Muonionalusta, Kaunisvaara och Pajala.

Välkommen att besöka, ringa eller mejla församlingen om du har frågor om gravsättning, gravskötsel, gravrätter eller något annat som rör kyrkogårdar och fastigheter.

Hitta graven

På gravar.se kan du söka efter alla som gravsatts i Pajala församling och på andra platser runtom i Sverige. Här hittar du också information som gör det enklare att veta var på begravningsplatsen graven ligger.

Hitta graven

Hitta till våra kyrkogårdar

Begravningspastoral

För att kvailtetssäkra Pajala församlings begravnigsverksamhet och för att berätta om hur församlingen arbetar vid till exempel en begravningsgudstjäns, finns ett dokument som kallas begravningspastoral. Läs pastoralen här!

Äger du gravrätt?

Vad innebär det att vara en gravägare i Pajala församling? Det kan du läsa om här.

Närbild på en stenduva på en gravsten.

Gravstenar

Gravstenar eller kors av något material (Gravvårdar) på kyrkogårdarna har en tendens av att börja luta. Det åligger gravrättsinnehavarna att själva räta upp dem eller anlita någon annan annan att gör det.

Laestadius grav på Pajala kyrkogård

Lars-Levi och hustrun Britta-Kajsa

På Pajala kyrkogård är Lars-Levi Laestadius och hustrun Britta-Kajsa begravda. Här kan du läsa om Församlingens Laestadiusmuseum och om parets bostad, pörtet.

Begravningsverksamheten i Pajala församling följer begravningslagen.
I Pajala, Korpilombolo och Kangos finns minneslund och askgravlund. Korpilombolo har även askgravplats. Junosuando och Tärendö har minneslund

Muonionalusta är en skogskyrkogård, kyrkogårdar finns även i Narken och Kaunisvaara.

Begravningsombud för Pajala församling
Bengt-Ola Mörtlund
bengtolamortlund@gmail.com

Har du frågor om våra kyrkogårdar kontakta Pajala församling