Kyrkorna och kapellen är inte bara vackra byggnader där vi firar gudstjänster, har konserter, dop, vigslar och annan verksamhet, de har en historia att berätta. Här finns många många spännande inventarier, både nutida och från förr. Det finns också en hel del musikinstrument av varierande slag. Själva kyrkorummen innehåller många bilder, ikoner, utsmyckningar och symboler både från Bibeln och från platsernas historia. Våra kyrkor och kapell är väl värda ett besök!

Pajala kyrka

Kyrkan är belägen vid Torne älv. I närheten av kyrkan finns Laestadii pörte som nu är museum.

Tärendö kyrka

Vackert belägen vid Kalixälven ligger Tärendö kyrka.

Junosuando kyrka

Kyrkan invigdes 1904 av den då nyblivne biskopen Olof Bergqvist.

Kaunisvaara kyrka

Kaunisvaara kyrka invigdes Tacksägelsedagen 13 oktober 1963 av biskop Ivar Hylander.

Korpilombolo kyrka uppfördes 1856 och invigdes 1859. Välkommen att besöka kyrkan!

Muodoslompolo kyrka i höstskrud

Muodoslompolo kyrka

Kyrkan byggdes åren 1864-65 i Muonionalusta vid Muoniälven och finska gränsen.

Kangos kyrka

Kangos kyrka ägs och förvaltas av Stiftelsen Kangos kyrka som bildades 1979 för att få till stånd ett kyrkbygge.

Narkens kapell

Kapellet är beläget i Narkens by inte långt från Korpilombolo. Välkommen att besöka kapellet!

Jarhois kapell

Längs Torne älv på gränsen till Finland hittar du Jarhois kapell. Välkommen att besöka kapellet!

Kyrkans hus i pajala

Församlingshem

I våra församlingshem har Pajala församling en mängd olika verksamheter. Det går även att låna lokalerna för dopkalas, eller hyra för andra samlingar eller arrangemang.

Blommande vita syrener på en kyrkogård.

Kyrkogårdar

I Pajala församling finns kyrkogårdar i Korpilombolo, Narken, Tärendö, Junosuando, Kangos, Muodoslompolo, Muonionalusta, Kaunisvaara och Pajala.

Hitta till våra kyrkor och kapell