Lucia 2024

I år blir det Lucia i Svenska kyrkan fredag 13 dec, lördag 14 dec och söndag 15 dec. Biljetterna släpps här på webben måndag 18 nov. Mer info kommer inom kort.

Mitt i december när det är som kallast och mörkast, kommer Lucia med sitt följe av tärnor och stjärngossar för att sprida ljus i vinterkvällen.

Det svenska Luciafirandet är gammalt och har vuxit fram ur en mängd olika traditioner. Idag är Lucia framförallt en ljusets budbärarinna, som berättar om den stundande julen och om Jesus Kristus som säger: "Jag är världens ljus. den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus".

Lucia i Svenska kyrkan är en upplevelse och en kär tradition för många. Förutom det stämningsfulla luciatåget i kyrkan inbjuder vi till mingel med glögg, korv och våfflor på vår innergård.