Foto: Johanna Asplund

Hela Människans Matbutik och Klädbutik

Vi räddar maten tillsammans! Matsvinn från butiker i Partille säljs vidare till bra priser. Nu finns även en Secondhand-butik för kläder. Välkommen!

Den klimatsmarta, sociala matbutiken finns på Kyrktorget 25, i Partille centrum.
Välkommen att handla: Tisdagar kl.13-15 och torsdagar kl.14-16
(Kan vara lite kö första halvtimmen)

Secondhand-butiken för kläder finns också nära Kyrktorget, på Gamla Kronvägen 52 d.
Här är det öppet på tisdagar kl.12-14 och torsdagar kl.15-18.
Alla är välkomna att handla!

-I matbutiken är också alla välkomna att handla, men medlemmar får ett extra reducerat pris, berättar Lena Nylund, samordnare för den Sociala matbutiken.

-Vill man veta mer om vilka som kan bli medlemmar och hur man blir medlem vänder man sig till oss på Hela Människan eller till någon av våra diakoner på Svenska kyrkan i Partille, berättar Lena.

I ett samarbete med grossister och matbutiker får den Sociala Matbutiken in varor med kort datum, skadade produkter, pallar där åtgång i vanliga matbutiker inte varit så stor som förväntat, så att det blivit ett överskott.

Det är en win-win situation. Ett hållbarhetstänk, att fördela våra resurser, att minska matsvinnet och ge en hjälpande hand till den som har svårt att få vardagsekonomin att gå ihop.

Överskott från butiken går till Kyrkornas gemensamma sociala arbete - Hela människan. Vill du ge en gåva? Swish 123 670 59 66.

Varmt Välkomna!

Läs mer om vad som krävs för medlemskap och om hur det fungerar på:
Medlemskap sociala matbutiken - Hela Människan Ria Partille (helamanniskan.se)