Medarbetarintervjuer

"Möt..." är en serie intervjuer med människor som jobbar i Svenska kyrkan i Partille, där de berättar om sig själva och sitt yrke.

Hej Linda Annmo, vaktmästare i Öjersjökyrkan, som började i januari.
Hur har det varit att börja jobba här?
-Jag tycker att mina kollegor och min chef är fantastiska! Det har varit så lätt att börja här för folk har varit så hjälpsamma och tydliga. Det känns som att jag hamnat rätt och att det var så bra som jag tänkte! Alla människor som jag träffar är så himla härliga och det är en så härlig atmosfär. Man kan vara sig själv. Det är en väldigt varm och innerlig, uppmuntrande stämning. Folk är glada. Folk pratar inte bakom ryggen – det är en sådan befrielse att slippa sådant. Tänk om det kunde vara så på andra ställen. Och Öjersjö är en sådan härlig församling.

Vad har du för arbetsuppgifter?
-Det är praktiskt fix inomhus, byta lampor, sätta upp hyllor, byta batterier. Sedan ser jag till kyrksalen är fin. Jag sköter allt praktiskt inför begravningar, dop och bröllop. Jag tänder ljus, ringer i klockorna och sköter ljudet. Jag är väldigt praktiskt lagd. Jag ser ofta vad som behöver göras.

Vad är roligast?
-Jag tycker om att få göra mycket olika saker. Här är ingen dag den andra lik! Dop och begravning är en förmån att få vara med på, och när det gäller begravningar så känns det viktigt att få ordna en fin stund för de anhöriga.

Vad har du för bakgrund?
-Jag är uppvuxen i Sävedalen men bor nu i Floda. Jag är florist i botten och även utbildad trädgårdsmästare och hundinstruktör. Jag har lett hundkurser och haft hunddagis i flera år. Jag har själv tre hundar.

Har du något oväntat intresse?
-Jag har snittblomsodling. Jag odlar över 50 olika sorter och många olika dahlior. Det blir mer och mer vare år! Nu ska jag köpa växthus. Och så har jag en blomsterkiosk nere vid vägen där jag säljer buketter. Det är jättemysigt!

Möt Ulrika Palmqvist

Diakon i Sävedalens församling

Möt Johan Hylander

Präst i Sävedalens församling

Möt Jens Rosenkvist

Präst i Partille församling

Möt Vilma Rydstedt

Diakon i Partille församling

Möt Daniel Kaiberger

Ungdomspedagog i Furulunds församling

Möt Andreas Thalenius

Församlingsherde i Partille församling

På pannkakscaféet serveras det massor av pannkakor, som namnet avslöjar, men även annat fika och smått och gott.

Möt Anna Olausson Theuerkauf

Värdinna & lokalvårdare i Furulunds församling