Om Sävedalens kyrka

Besöksadress │ Östra Fjällvägen 1

Sävedalens kyrka invigdes 1959

1937 kom en framställan till kyrkofullmäktige i Partille församling om att uppföra kyrka i Sävedalen, som då var en starkt växande del av församlingen. Redan 1934 hade Partille kyrkoråd beslutat att inköpa tomt och 1939 var tomten, där kyrkan nu ligger, i församlingens ägo. Beredskapsåren och efterkrigstidens byggnadsrestriktioner gjorde att kyrkbygget dröjde, men 1959 stod kyrkan klar, ritad av Axel Forssén. Den 30 november invigdes den av biskop Bo Giertz.

Inventarier

• Altarbonad (röllakan), predikstolskläde och bonad av Sofia Widén, 1959.
• Tavla över dopaltare av Einar Forseth 1952.
• Kormatta i design och tillverkning 1973 och bårmatta i design och tillverkning 1986 av vävkammare Christina Westman.
• Dopfunt i sandsten ritad av Axel Forssén och utförd av bildhuggare Erling Valdeby 1959.
• Mindre dopfunt i trä designad av Margareta Diedrichs och tillverkad av F O Nilssons snickeri. Invigd av biskop em Bertil Gärtner den 20 oktober 2002.
• Brudkrona, design Thore Eldh 1959.
• Orgel, läktare, Hammarberg 1962.
• Orgel, kor, Magnussons Orgelbyggeri 1984.
• 6 altarljusstakar i silver, design Axel Forssén 1959 och 1986, varav 2 st. gåva från Ebba och Ruben Nilsson.
• 6 mässhakar, varav den äldsta från 1959.
• Kyrkklocka större med inskription: O land, land, land hör Herrens ord. Till Guds ära och till tjänst i Sävedalens kyrka skänktes denna klocka av Sävedalens kyrkliga arbetskrets.
• Kyrkklocka mindre med inskription: Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna. Till Guds ära och till tjänst i Sävedalens kyrka skänktes denna klocka av Sävedalens kyrkliga arbetskrets.
• 3 ikoner av Erland Forsberg 2009.

Sävedalens kyrka

Sävedalens kyrka│Titta runt i kyrkan
Östra Fjällvägen 1, Sävedalen │Busshållplats • Skolvägen