Partille för Ukraina

Ge stöd till flyktingar som sökt sig hit

Partille för Ukraina

I flyktingmottagandet kompletterar kyrkor och organisationer kommunens flyktingmottagande av ukrainska medborgare.

Det är svårt (läs: omöjligt) att klara sig på det stöd man får här som flykting. Kyrkan och andra organisationer kan hjälpa till med att göra livet drägligt. Partille för Ukraina bistår med hjälp på olika vis, framför allt med busskort.

Vill du stötta ekonomiskt?
Swisha ditt bidrag till flyktingstödet.
Swish: Partille för Ukraina 123 317 95 38
Bankgiro: Swedbank 550-5318, märk inbetalningen med ”Ukraina”

Har du frågor? partille.ukraina@svenskakyrkan.se

Vi arbetar tillsammans: Svenska kyrkan Partille, Equmeniakyrkan Sävedalen, Equmeniakyrkan Jonsered, Vallhamrakyrkan, Kyrka för livet, Röda korset Partille, Reningsborg, Östhjälpen, Hela människan Partille och Lions Club Partille.

Nationellt

Act Svenska kyrkan bistår med katastrofhjälp > Act agerar för Ukraina
Din gåva gör skillnad: Mat- och hygienpaket delas ut till människor på flykt.
280 kronor räcker till ett matpaket (mjöl, ris, olja, gryn, kött- och fiskkonserver, mjölk, mörk choklad, pasta, ärtor, kakor)
180 kronor räcker till ett hygienpaket (tvål, schampo, tvätt- och diskmedel, toalettpapper, tandkräm, handsprit)
Vill du stötta? Swisha till 900 1223 och skriv AKUT på meddelanderaden.
Plusgiro: 90 01 22-3, Bankgiro: 900 1223

Gåvorna gör skillnad i Ukraina

Situationen för Ukrainas befolkning är fortsatt mycket svår. Din gåva behövs.

Ge en gåva

Act Svenska kyrkan har fått många frågor och blivit kontaktade av personer som vill skicka kläder och saker till Ukraina. Act Svenska kyrkan liksom många biståndsorganisationer skickar inte kläder utan bidrar i stället med pengar till lokala partner, för att säkra effektiva insatser och se till att pengarna används där de bäst behövs.
Tips: Sälj kläderna och andra saker på Tradera till förmån för Act Svenska kyrkan.

Person står och håller i kläder, böcker och saker.

Sälj på Tradera och rädda liv

Genom att sälja till förmån för Act Svenska kyrkan på Tradera kan du vara med och stötta människor som är i akut hungersnöd, på flykt från kriget i Ukraina eller lever i utsatthet.