Sommarens pilgrimsvandringar

Pilgrimsvandring är ett sätt att i den yttre resan även göra en inre resa där man söker sig själv och de goda värdena i livet. Vi välkomnar alla, såväl de som är andliga sökare som de som är övertygade om att de inte är religiösa; de som söker en andningspaus i tillvaron, de som vill vara i naturen, vårda kropp och själ, eller uppleva gemenskap med andra pilgrimer. Välkommen!

Några tips på vägen

👞 Vad kul att du vill följa med - vill du inte ha med dig någonting så är det helt okej, men några tips på vägen:

🍎 Det är trevligt att ha med sig matsäck.

🌞 Något att sitta på när vi gör stopp är bra, så slipper du bli blöt om rumpan.

🌧 En bra regel är: Kläder efter väder & bra skor.

Pilgrimsvandra på Svensbyliden

Tisdag 4 juni
18.00-20.00 Svensbyliden

Samling: Svensbyliden
Vi startar med en kort introduktion, under promenaden gör vi några stopp där det är lämpligt för medhavd fika/frukt. Vi avslutar med andakt. Bra skor och kläder efter väder.

Pilgrimsvandra frälsarkransleden vid Hortlax kyrka

Måndag 17 juni
18.00-20.00 Hortlax

Samling: Eldstaden vid Hortlax kyrka
Vi börjar med en kort presentation.
Sedan vandrar vi tillsammans, någon av
de slingor som finns uppsatta i närområdet, där finns texter att läsa för eftertanke. Vi avslutar stunden med att äta vår medhavda matsäck.

Pilgrimsvandra på Havsbadet

Onsdag 26 juni &
Onsdag 7 augusti
18.00-19.30 Havsbadet

Samling: Havsbadskyrkan
Vi vandrar i cirka en timme i enklare terräng med sandstrand och skogsstig. Tema: Pilgrimens sju nyckelord. Gemensam avslutning vid Havsbadskyrkan.

Pilgrimsvandra i sommartid

Lördag 13 juli
9.00 Nybyn till Sjulsmark

Samling: Nybyns missionshus
Följ med då vi knyter vi ihop våra missionshus med en pilgrimsvandring. Från frukostfika i Nybyn, via lunch och andakt i Holmträsk, till mässa och middag
i Sjulsmark. Vandringen är rätt lång och kan
vara utmanande för den ovane.
Anmäl dig senast 13 juni till: Kajsa Fasth, diakoniassistent, kajsa.fasth@svenskakyrkan.se, 0911-22 67 51
Anmälningsavgift: 150 kr

Pilgrimsvandra i Blåsmark

Måndag 19 augusti
18.00-21.00 Blåsmark

Samling: Blåsmarks bönhus
Vi samlas för en kort presentation. Sedan vandrar vi tillsammans, någon av de stigar/vägar som finns i närområdet. Det blir några stopp på vandringen där det läses några rader för eftertanke och vi fikar den medhavda matsäcken.

Besök någon av församlingarna i Piteå

Piteå församling

Piteå församling är den största till både invånare och yta och omfattar både stad och landsbygd. Med fem kyrkor och flera lokaler är verksamheten varierad och omfattande.

Hortlax församling

På södra sidan om Piteälven finns Hortlax församling. Här bedrivs verksamheten främst i Hortlax kyrka och Tallhedskyrkan.

Norrfjärdens församling

Norrfjärdens församling är belägen norr om Piteå och omfattar flera byar. Verksamheten bedrivs i två kyrkor och fyra missionshus.