Guidning och guidade turer

Under sommaren finns guider på plats i Öjeby kyrkstad och i Piteå kyrka. Övriga tider på året går det att boka tid för guidning.

Guidning i Öjeby kyrkstad

• Guide på plats 1 juli - 2 augusti, 8.00-17.00
  • Guidade turer: 11.00 och 14.00

Turerna utgår från visningstugan. Notera att det under torsdagar och fredagar kan vara begravningar i kyrkan som gör att tiderna eller ordningen på guidningen förändras.

Öjeby kyrkstad

• Sommaröppet i Öjeby kyrka, Visningstugan och Gammelgården, 1 juli - 2 augusti, 10.00-17.00

Sägnerna säger att Piteå socknens första träkyrka fanns på marknadsplatsen i kyrkbyn som ligger i Långnäs. Marknadsplatsen och dess bebyggelse lämnades på 1400-talet då handelsplatsen flyttades och en ny kyrka i Öjebyn uppfördes.

Visningstugan

Är du nyfiken på hur det ser ut inne i en kyrkstuga så kan du sommartid besöka visningsstuga nr. 28 från år 1804.

Gammelgården

Under sommaren öppnar vi Gammelgården, museum i Öjeby kyrkstad med utställning som berättar kyrkstadens historia.
Gammelgården är församlingens sommarmuseum. Här finns en omarbetad och uppdaterad utställning från tidigare Kyrkstadsmuseéet (nuvarande S:t Mary).

Utställningen i Gammelgården visar den historiska miljön med Öjeby kyrka som sockenkyrka med omgivande kyrkstugor, och kyrkstadslivet - kyrkstadens historia.

Öjeby kyrka

Mitt i Öjeby kyrkstad ligger Öjeby kyrka. I Öjebyn finns en av Norrbottens äldsta och vackraste stenkyrkor. Omkring år 1500 inleddes byggnationer av Öjeby kyrka. Under 1700-talet blev dock kyrkan för trång och byggdes om till dagens korskyrka. Bredvid kyrkan står det fristående klocktornet som anses vara äldre än kyrkan.

Foto: Sara Andersson

Guidning i Piteå kyrka

• Sommaröppet, 1 juli - 2 augusti, 10.00-16.00
  • Guidad tur:  tisdag, onsdag och torsdag 15.00 (ändrade tider på grund av sjukdom)

PIteå kyrka

Mitt i Piteå stad står en av Norrbottens fina kulturskatter, nämligen Piteå kyrka, som är övre Norrlands äldsta träkyrka och anses ha ett stort kulturhistoriskt värde.

Foto: Emma Dahlbäck

Daniel Giornetti och Edwin Jonsson jobbar som guider under sommaren.

Foto: Sanna Eriksson