Öjeby kyrkmarknad

Traditionsenlig och välbesökt marknad i vacker miljö. Dags igen för Öjeby kyrkmarknad 28-30 juni sommaren 2024.

Helgen efter midsommar arrangeras Piteås största marknad i den vackra miljön runt Öjeby kyrkstad. Under kyrkmarknaden samlar Piteå församlings in pengar till Act Svenska kyrkan, som är Svenska kyrkans internationella hjälparbete.

Anställda och volontärer hjälps åt för att servera palt, koka kaffe, informera på Act-område vid kungastenen och musisera tillsammans på Act-scenen. Alla intäkter går till Act Svenska kyrkan.

Öppettider på Öjeby kyrkmarknad

• Fredag 28 juni kl. 10.00-18.00
  • Lördag 29 juni kl. 10.00-18.00
  • Söndag 30 juni kl. 12.00-16.00

Köp en palt som mättar hunger i Indien och en kopp kaffe som ger jordbrukare i Etiopien utbildning. Besök oss på årets kyrkmarknad.

Paltservering ”Palt för Act”

Paltserveringen hittar du på kyrktorget mellan Margretelund och Öjeby kyrka, aldeles bredvid Act-scenen. Köp en palt eller skänk en slant extra – du väljer. Du hittar fler sitplatser inne på Act-området vid Kungastenen där utomhuscafét finns.

S:t Marys utomhuscafé ”Fika för Act”

Kyrkstadscafét har öppet som vanligt innomhus, men utomhus har man öppnat ett tillfälligt utomhuscafé med massor av gott fika. S:t Marys utomhuscafé håller till vid kungastenen precis utanför Kyrkstadscaféet i det som vi kallar för Act-området.

Öppettider för S:t Mary kyrkstadscafé & utomhuscafé

• Fredag 28 juni 10-18
  • Lördag 29 juni 10-18
  • Söndag 30 juni 12-16

Act-scen med ”Musik för Act”

Nytt för i år är att Piteå församling öppnar en scen på kyrktorget mellan Margretelund och Öjeby kyrka. Live-musik, allsång varvas med samtal och intervjuer. Här hittar du ett fullständigt program 👇

PROGRAM | Act-scenen & Öjeby kyrka

Act-scenen ”Musik för Act”

Du hittar scenen utanför Margretelund, nära vår paltservering mitt emot Öjeby kyrka

11.00 Lars Öberg och Ola Marklund öppnar scenen under högtidliga former.

12.00 Ola Marklund och Lars Nilsson spelar evergreens och psalmer på trumpet och piano.

13.00 Ivar Johansson och Gunnar Westergren spelar sommarmusik från när och fjärran, på dragspel, tramporgel och gitarr.

14.00 Hans Johansson, sång och piano, från Alvik, bjuder på musikaliskt program "från gengas till psalmsång".

15.00 Allsång med församlingens musiker.

16.00 Smakprov från vokalgruppen Vidda.

17.00 Konsert i Kyrkan med vokalgruppen Vidda

Vokalensemble från Skellefteå bestående av Hanna Lindberg, Amanda Liljestrand, Lovisa Wangby och Sanna Lundberg. Vidda bjuder främst a capella-sång med inspiration från nordisk folkmusik, men har också instrumentala inslag av fiol och cello. De framför en blandning av arrangemang på visor, folkmelodier och psalmer.

Act-scenen ”Musik för Act”

11.00 Stefan Johansson, singer/songwriter och grundare av Kulturgaraget i Blåsmark, sjunger mest egenskrivet och kanske någon cover.

12.00 Big Band Theory spelar poplåtar från barndomen på sitt eget sätt.

13.00 Mona Hammerin och David Sandström. Gitarrbaserad musik och stämsång. Blues, soul och country.

14.00 Duo Anna & Håkan. Två vänner från Skellefteå som sjunger gärna och ofta tillsammans! Allt från visa till pop. Anna Renström, piano/sång, och Håkan Forsström, sång.

15.00 Allsång med församlingens musiker.

16.00 Smakprov från Stefan Wester och Niklas Haak.

17.00 Konsert i Kyrkan med Stefan Wester och Niklas Haak

Norrbottnisk duo som består av Stefan Wester (gitarr) samt Niklas Haak (saxofoner). Den ovanliga konstellationen saxofon/gitarr ger nya spännande klanger, musikaliska uttryck och äventyr. De blandar repertoar som är specialskriven för klassisk saxofon och gitarr med nyskrivna arrangemang av klassiska pärlor, folkmusik och populärmusik.

Öjeby kyrka

11.00 Marknadsgudstjänst med sång och musik av Anna Renström och Håkan Forsström i Öjeby kyrka.

Act-scenen ”Musik för Act”

14.00 Anette Jernelöf och delar av församlingens Lunchkör för män sjunger.

Guidade turer under marknadshelgen

Våra guider Daniel Giornetti och Edwin Jonsson håller flera guidade turer under marknadshelgen. Unders sommaren jobbar de i kyrkstaden och i Piteå kyrka och guidar sommarbesökare. Läs mer om deras övriga tider här!

Tider för guidning

Vi startar vid Visningsstugan

• Fredag kl. 11, 13 & 15
  • Lördag kl. 11, 13 & 15
  • Söndag kl. 13 & 15
  • Guidningen avser:
    Visningsstugan: Hur såg livet ut i en kyrkstuga på 1800-talet.
    Gammelgården: Sommarmuseum över Öjeby kyrkstad.
    Öjeby kyrka: En av Norrbottens äldsta stenkyrkor.
  • Vid frågor om guidade turer, ring 072-231 60 35 under marknadens öppettider.

Insamling till Act Svenska kyrkan

Under marknaden samlar Piteå församling in pengar till det viktiga internationella arbete som Act Svenska kyrkan gör för bland annat jämställdhet, demokrati, hälsa och miljö. I år firar Act Svenska kyrkan 150 år av internationellt engagemang! Fika för Act kan du göra på Act-området, utanför S:t Mary kyrkstadscafé, där S:t Mary har ett tillfälligt utomhuscafé. Där får du även lära dig mer om vad Act Svenska kyrkan gör. På kyrktorget, mellan Margretelund och Öjeby kyrka, kan du äta palt för Act. Där hittar du även Act-scenen, späckad med musikunderhållning alla tre dagar.

Till kyrkmarknadens webb

www.kyrkmarknaden.se