Bibelns personer i samtidens ljus när Sven-Erik håller Bibelhelg i Piteå

Nyhet Publicerad

Sven-Erik Fjellström vill ge nya infallsvinklar på Bibelns berättelser och koppla dess händelser till vad som sker i vår samtid. Den 25-26 februari håller han i en Bibelhelg i Piteå.

Lördag - bibeldag i EFS-kyrkan

Sven-Erik Fjellström, som är pensionerad präst, är förtjust i att plocka fram personer, både kändisar och doldisar från de bibliska berättelserna.
- Jag har en berättarglädje. Vi har pratat om att göra en ”bibeln runt” på lördagen, där vi stannar till vid ett antal människor och funderar vad skulle vi kunna lära av de här personerna i dag.

Sven-Erik Fjellström kommer till Piteå för att hålla i bibelhelg 25-26/2. Foto: Magnus Aronsson

Bibeltexter kan ibland klippas ut för att passa en viss söndag. Längs vägen riskerar man att tappa bort vad de faktiskt handlar om. Sven-Erik Fjellström vill zooma ut och ge en större bild.
- Många av de här berättelserna känner vi. Jag vill sätta dem i sammanhang. Jag vill gå i dialog och samtala. Vad skulle vi ha gjort om vi vore barnmorskor när Farao ville dräpa alla gossebarn? Profeter i gamla testamentet, vad kan vi lär vi oss av dem? Eller fundera kring några av kvinnorna och männen som följde Jesus, vilka var de?

Han vill bland annat ta upp hur en del av Bibelns berättelser ”händer” i dag och ger exempel från både nya och gamla testamentet. Några särskilda förkunskaper krävs inte för att delta under lördagen.
- När Niklas Rådström skrev ”Boken”, som handlar om Bibeln, pekade han på att de flesta berättelser som finns i skönlitteratur och tv-serier även finns i Bibeln. Folk är avundsjuka, slåss, blir förälskade, sviker och förlåter. Det hoppas jag kunna berätta.

Söndag - gudstjänst i Piteå kyrka

Utöver lördagens bibeldag kommer Sven-Erik Fjellström även att medverka vid söndagens gudstjänst i Piteå Stadskyrka, första söndagen i fastan, där han predikar på temat ”Prövningens stund”.

Bibelhelg 25-26/2

Lördag 25 februari
  • Tid: 10.00-15.00
  • Plats: EFS-kyrkan Piteå, Malmgatan 5.
  • Tema: ”Här bor Gud, och jag visste det inte!”

Söndag 26 februari

• Gudstjänst i Piteå kyrka kl. 11.00