Foto: Sanna Eriksson

Hon blir Piteå församling nya kyrkoherde

Anna Andersson blir ny kyrkoherde i Piteå församling från och med årsskiftet.

- Det blir spännande att jobba utåt, tillsammans med andra samhällsaktörer, med samverkan på centralorten, att gå in i det som redan fungerar så bra och utveckla det tillsammans med andra, säger Anna Andersson som tillträder på nyårsdagen 2025.

Hon är 53 år och kommer från Öjebyn där hon också är bosatt i dag. Sedan 2002 har hon arbetat i Hortlax församling, först som komminister och sedan 2012 som kyrkoherde.

Hon lyfter fram vikten av de samarbeten som redan pågår mellan Svenska kyrkans tre församlingar på orten: Hortlax, Norrfjärden och Piteå.
Att snart gå in i ett större sammanhang ser hon som både inspirerande och utmanande.

- Det känns jätteroligt, spännande och intressant att komma till ett nytt ställe med ett helt nytt arbetslag, säger Anna Andersson som tillträder på nyårsdagen 2025.

Rekryteringsgruppens ordförande, Sven Ivar Lidström, är nöjd.
- Anna Andersson uppfyller mycket väl den sökprofil som kyrkorådet tillsammans med personalen tagit fram. Vi betonade särskilt intresse och förmåga för fortsatt ökad samverkan både med andra församlingar och med andra samhällsaktörer samt för ett utökat utrymme för ideella i församlingen. Vi anser att hon är rätt person för den uppgiften. Hennes långa erfarenhet både som kyrkoherde i pitebygden och som kontraktsprost i Pite kontrakt var särskilt meriterande. Rekryteringsgruppens förslag till kyrkorådet togs fram i full enighet, säger han.