Foto: Sanna Eriksson

Flera nyheter när vi laddar för sommaren i Havsbadskyrkan

Nyhet Publicerad Ändrad

Våffelcafé, barnaktiviteter och musik. Planeringen för programmet på Havsbadskyrkan är i full gång. Sommarjobbande ungdomar har anställts inför säsongen, men än finns utrymme för den som vill engagera sig!

Plats för ditt engagemang!

Vill du hjälpa till i Havsbadskyrkan? Servera, baka, musicera eller på andra sätt finnas där för någon annan? Välkommen med ditt engagemang!

Kontakta Anette Jernelöf, 0911-27 41 32
anette.jernelof@svenskakyrkan.se

Nytt huvudmannaskap

Piteå församling tar i år över huvudmannaskapet för verksamheten i Havsbadskyrkan, som i sommar samarbetar med Norska sjömanskyrkan. Den ekumeniska verksamheten har tidigare skett genom Föreningen Havsbadskyrkan, men efter beslut i styrelsen samt Piteå församlings kyrkoråd, har huvudmannaskapet sedan årsskiftet hamnat på Piteå församling, som redan förra sommaren var ansvarig för verksamheten på plats i Havsbadskyrkan.

Det är verkligen en oas vid havet där det finns plats för möten över en våffla, eller bara lite stillhet där ute vid vågskvalpet.

Anette Jernelöf

Besökaren kommer att känna igen sig. Vid Havsbadskyrkan erbjuds olika aktiviteter, musik, våfflor och samtal.
-Det är verkligen en oas vid havet där det finns plats för möten över en våffla, eller bara lite stillhet där ute vid vågskvalpet, säger Anette Jernelöf, kyrkomusiker i Piteå församling med ansvar för verksamheten.

Mötesplats med musikprogram och barnaktiviteter

Hon säger att Pite havsbad visar stort intresse för kyrkans närvaro och hon vill själv att kyrkan ska vara en enkel mötesplats för campinggäster och Pitebor. Anette Jernelöf säger vidare att det finns stor utvecklingspotential framöver, där Havsbadskyrkan kan utvecklas med fler programpunkter och innehåll, alltefter engagemang från volontärer och besökare som vill delta där ute. Här nämner hon bland annat pilgrimsvandringar (som kommer att utgå från Havsbadskyrkan i juni och augusti), yoga, kryddträdgård och loppis … men detta är bara på idéstadiet än så länge.

Havsbadskyrkan har öppet alla vardagar under juli, plus minst en kväll i veckan. Foto: Sanna Eriksson

Däremot är sommarens program på gång att spikas. Bland annat blir det musik eller allsång med de sommarjobbande ungdomarna i Havsbadskyrkan en gång i veckan. Utöver det planeras för ytterligare programinslag, men framför allt vill hon lyfta fram arbetet för barn.

- Det finns aktiviteter varje dag för barn som befinner sig på området. Ungdomar och cafévärdar serverar våfflor, men ägnar sig också mycket åt barnaktiviteterna. Det finns också alltid vuxna där, säger Anette Jernelöf.

I fiskarkojan bakom själva Havsbadskyrkan kan man pyssla, spela spel, rita eller bara mysa.
-Vi har även utomhuspingis, bra grejer för badminton och möjlighet till olika bollspel, berättar Anette Jernelöf.

En öppen oas i campingvimlet

Havsbadskyrkan har öppet vardagar 10-17 under hela juli och till och med den 2 augusti. Dessutom kommer det att vara kvällsöppet minst en gång i veckan.

Norskt samarbete

Piteå församling har från och med i år tagit över huvudmannaskapet för Havsbadskyrkan.

Under juli och till och med den 2 augusti kommer Havsbadskyrkan att ha öppet minst fem dagar i veckan. En annan nyhet för i år är ett samarbete med norska sjömanskyrkan som kommer att finnas representerad under en stor del av tiden och hjälpa till att bemanna på kvällstid.
-Det är en tillgång. Av dem som vistas på havsbadet under sommaren är ju minst 40 procent norrmän.

Anette Jernelöf understryker att det finns plats för volontärer.
-Det som sker i Havsbadskyrkan är ekumeniskt, tillsammans med andra kyrkliga föreningar i engagemang på frivillighetens väg.