Nyhet / Publicerad 27 juni 2024

Premiärförsäljning av S:t Mary ljuset

En av deltagarna på S:t Mary-kursen har under våren skapat en helt ny produkt som finns till försäljning på S:t Mary kyrkstadscafé med exklusiv säljstart på Öjeby kyrkmarknad.

- Det är roligast är att göra ljus, det är kreativt och jag får utlopp för min kreativitet. Det är mycket färgblandning och det är ett av mina intressen då jag tidigare gått konstkurser, berättar deltagaren som vill vara lite hemlig med sitt namn.

Målsättning var att göra ett färdigt ljus ljus och det uppnådde hon med råge och nu finns det 21 färdiga ljus till försäljning.

Inspirationen till färgerna kommer från ett tygtryck som gjorts åt S:t Mary tidigare.

Kompliserat

Det kan verka enkelt, men det har varit en process under våren att få till de rätta nyanserna och skapa ett recept som gör att ljuset går att återskapa av andra deltagare i framtiden. Att göra ett ljus med så många färger är en ganska lång presedur där varje omgång ljus tar ungefär två dagar att göra. Sedan tillkommer putsning och paketering.

Öjeby kyrkmarknad

Traditionsenlig och välbesökt marknad i vacker miljö. Dags igen för Öjeby kyrkmarknad 28-30 juni sommaren 2024.

S:t Mary - ett meningsfullt arbetsliv för alla

S:t Mary är en innovativ social verksamhet inom Svenska kyrkan med målet att fungera som en språngbräda till ett hållbart arbetsliv för dem av oss som av olika anledningar står utanför arbetsmarknaden. I Piteå har vi S:t Mary-kursen som bedrivs i samarbete med Framnäs folkhögskola.