Testområde med robotgräsklippare på Öjeby kyrkogård

Nyhet

Under veckan har installation och testkörning med församlingens nya robotgräsklippare påbörjats. Ett 2000 kvadratmeter stort område på den gamla delen av Öjeby kyrkogård har mappats upp med hjälp av GPS.

Under dagen kommer det upp skyltar som förtydligar de regler som redan gäller på kyrkogården.

- Står det krukor, vaser eller andra dekorationer utanför blomsterkullen eller ramen på gravplatsen är det risk att gräsklipparen kör över dessa, berättar Mattias Brandell, arbetsledare vid Öjeby kyrkogård.

Om man vill kunna ställa dit en kruka men saknar blomsterkulle kan man höra av sig till kyrkogårdskontoret så berättar de hur man kan gå tillväga.

Testområdet ligger i nedersta hörnet på gamla delen av Öjeby kyrkogård mot gamla stationen förbi Gotis. Totalt är området 2000 kvadratmeter och upptar ungefär en sjättedel av den gamla delen.

Mer el

Inköpet är en del av församlingens miljöarbete med att gå över mot mer eldrift.

En annan positiv sak är att personalen kan ägna sig åt plantering, orgräsrensning, skötsel av gravstenar och att hålla snyggt med trimmer istället för att klippa gräs, säger Mattias Brandell.
Miljöarbetet innebär att man fasar ut gamla maskiner som trimmers, gräsklippare, lövblåsar och små transportfordon och byter ut dessa mot eldrivna i takt med att de behöver bytas ut.

Närbild på en stenduva på en gravsten.

Att ansvara för en grav

Vilka rättigheter och skyldigheter har jag som sköter graven egentligen? Här får du veta mer om gravrätt och att vara gravrättsinnehavare.

Erbjudande om skötsel och planteringar

Vi erbjuder gravskötsel i form av vård och plantering av blommor samt ljuständning mot en avgift. Här hittar du aktuell prislista.