Nyhetsarkiv

Samlad översikt av publicerade nyheter från Piteå församling. Information och verksamhet.

Nyheter och information från Piteå församling

Ändrade tider guidad tur i Piteå kyrka

Publicerad:

Guidning i Piteå kyrka kommer att ske tisdag, onsdag och torsdag kl. 15 istället för alla vardagar, åtminstone fram till 15 juli. Se aktuella tider i vår kalender eller i appen kyrkguiden.

Premiärförsäljning av S:t Mary ljuset

Publicerad:

En av deltagarna på S:t Mary-kursen har under våren skapat en helt ny produkt som finns till försäljning på S:t Mary kyrkstadscafé med exklusiv säljstart på Öjeby kyrkmarknad.

Två nya diakoner i församlingen

Publicerad:

Söndag den 9 juni vigdes fyra diakoner och två präster till tjänst i Svenska kyrkan. Två av dessa var Lina Wikström och Hanna Dahlbäck med tjänst i Piteå församling.

Möt oss på kyrkogården - dags för kyrkogårdsdag!

Publicerad:

Den 15 juni finns vi på församlingens kyrkogårdar för hjälp med plantering, råd om gravskötsel och gravrätt, en kopp kaffe och samtal. Varmt välkommen!

Testområde med robotgräsklippare på Öjeby kyrkogård

Publicerad:

Under veckan har installation och testkörning med församlingens nya robotgräsklippare påbörjats. Ett 2000 kvadratmeter stort område på den gamla delen av Öjeby kyrkogård har mappats upp med hjälp av GPS.

Verksamhetsnyheter från Piteå församling

Fastekalender 2024

Publicerad:

Snart börjar den 40 dagar långa fastan och förberedelsetiden inför påsken. Brukar du fasta? Att fasta behöver inte betyda att du avstår från att äta. En kristen fasta kan lika gärna vara att avstå från tv-tittande, godis, alkohol, kött, eller något annat.

Rum för samtal - nytt tillskott på "tisdagsträffarna"

Publicerad:

Under våren blir det fyra träffar där man diskuterar tillsammans utifrån olika teman. Första träffen är 14 mars.

Dopdag

Publicerad:

Välkommen att boka en tid för dop under vår dopdag. För er som avvaktat med anledning av pandemin, eller för er som bara inte fått det att bli. Välkommen!

Föreläsning och gudstjänst under samiska vårvinterfestivalen

Publicerad:

I samband med Samiska vårvinterfestivalen i Piteå, 9-11 mars får vi besök av prästen Samuel Hellgren som förläser på temat Samerna och kyrkan, på söndagen firar vi samisk-svensk gudstjänst i Piteå kyrka, välkommen!

Bibelns personer i samtidens ljus när Sven-Erik håller Bibelhelg i Piteå

Publicerad:

Sven-Erik Fjellström vill ge nya infallsvinklar på Bibelns berättelser och koppla dess händelser till vad som sker i vår samtid. Den 25-26 februari håller han i en Bibelhelg i Piteå.