Foto: AstroStar/Shutterstock

Vid en kris

I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd.

Vid akuta situationer

Akut samtals- och krisstöd, vid till exempel hastiga dödsfall, sök via Sjukhuskyrkans minicall hela dygnet 0740-37 64 21.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Du kan ringa om du är ledsen, rädd, orolig, eller känner dig ensam. Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan er. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Ring 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst.
Jouren är öppen varje dag mellan kl. 17.00-06.00
Vill du hellre chatta eller skriva ett digitalt brev, gå till: www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast

Svenska kyrkans finska telefonjour
Telefon 020-26 25 00 kl. 21.00-24.00
Palveleva puhelin 020-26 25 00 joka ilta kello 21.00–24.00.

Bildtelefonjour på teckenspråk

Svenska kyrkan erbjuder en nationell bildtelefonjour på teckenspråk. Där kan döva personer i hela landet samtala direkt med teckenspråkiga präster eller diakoner som har tystnadsplikt. Samtalstjänsten är öppen för alla oavsett livsåskådning eller trosuppfattning. Den som känner oro, har sorg, vill tala om tro eller tvivel och behöver stöd kan här samtala direkt utan tolk.​

Stödlinjen för döva nås via svenskakyrkan@ectalk.se
Stödlinjen är öppen tre dagar i veckan:
måndag kl. 10-16, onsdag kl. 10-19, fredag kl. 10-16.

Vid icke akuta situationer

Om du behöver någon att prata med så får du gärna ringa telefonjouren. Hit kan du ringa om du är ledsen, rädd, orolig eller känner dig ensam. Församlingens diakoner och präster finns här för dig och det ni pratar om stannar mellan er.
Ring 0911-27 40 83, telefonjouren är öppen vardagar dagtid.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

En kvinna i stickad tröja talar teckenspråk mot kameran.

Samtalsjour för döva via bildtelefon

Svenska kyrkans nationella jourtelefon på teckenspråk har ett uppehåll under våren.

Sjukhuskyrkan

Stöd i krishantering, samtalspartner vid livets tuffa frågor och omsorg för individen - vid avgörande ögonblick finns Sjukhuskyrkan på plats.

En gammal trasig gardin hänger i ett fönster.

Våld i nära relationer

Är ditt hem inte en trygg plats? Om du upplever fysiskt eller psykiskt våld, eller andra hotfulla situationer, kan du behöva akut hjälp eller få samtala med någon som hjälper dig vidare.

En skugga på en tegelvägg av någon som skriver på sin mobiltelefon.

Stöd efter sexuella övergrepp

Ingen har rätt att utnyttja dig för att tillfredsställa egna känslomässiga behov. Om du har blivit utsatt för ett övergrepp i ett kyrkligt sammanhang kan du få stöd från någon av våra kontaktpersoner. De finns över hela landet.

Illustrerad bild på ungdomar

Nätvandrarchatten

Nätvandrarchatten är till för dig som är 12-25 år. Du är välkommen att prata om det som känns svårt och jobbigt för dig, eller bara småprata med en trygg vuxen. De som chattar är personer som jobbar i Svenska kyrkan. Alla har tystnadsplikt och du är helt anonym.

Man som talar i telefon. Hänvisning till Kyrkans SOS.

Kyrkans SOS

Vill du prata med en medmänniska? Vi lyssnar på dig! Ring till SOS-telefonen 0771-800 650 varje dag, året om, eller skriv till SOS-brevlådan. För dig mellan 12 och 25 år finns även Nätvandrarchatten, två kvällar i veckan.

En kvinnlig diakon sitter och samtalar med en man och en kvinna.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.