Avgiften
Kunden åtar sig att betala avgiften för hela avtalsperioden i förskott. Avgiften används för skötsel av (och eventuell plantering på) angiven gravplats och endast för detta ändamål.
Församlingen ska underrätta gravrättsinnehavaren i god tid innan avtalet löper ut.
Avhjälpande av fel
Kunden har rätt att kräva att församlingen avhjälper fel hos tjänsten så länge kostnaden för församlingen inte blir för stora. Detta ska i sådant fall ske utan kostnad för kunden. Om församlingen upptäcker ett fel har de rätt att avhjälpa felet även om kunden inte kräver det.
Avhjälps inte felet enligt vad som sägs här ovan har kunden rätt till ersättning som motsvarar vad det kostar att få felet avhjälpt.
Hävning av avtalet
Kunden har rätt att häva avtalet om församlingen i väsentlig omfattning inte följer de skyldigheter som framgår i avtalet.
Församlingen får häva avtalet om kunden i väsentligt avseende bryter mot detta avtal. Sådant fall är exempelvis att kunden inte erlägger avgiften för gravskötsel/plantering inom skälig tid efter att ha påmints om betalningen, eller att kunden utfört väsentliga ändringar på gravplatsen som inte möjliggör gravskötsel/plantering på platsen.
Om gravplatsen återlämnas till församlingen görs ingen återbetalning av inbetalda pengar utan skötseln/planteringen fullgöres tills pengarna tar slut.
Församlingens skadeståndsansvar
Om församlingen genom sitt arbete på kyrkogården har tillfogat skada på blomkulle eller plantering ska detta ersättas genom rimlig åtgärd. Rimlig åtgärd är exempelvis att ersätta de plantor som kan ha blivit förstörda genom att plantera nya.
Församlingen är inte skadeståndsansvarig om skadan beror på ett hinder utanför församlingens kontroll. Sådant fall är exempelvis påverkan av väder och vind samt påverkan av tredje part (djur, andra privatpersoner med flera).
Församlingens skadeståndsskyldighet regleras av konsumenttjänstlagen.
Gravrättsinnehavarens/kundens ansvar vid skada
Om sakskada har skett på församlingens eller tredje mans egendom på grund av vårdslöshet från gravrättsinnehavaren/kunden är denne ersättningsskyldig för detta. Församlingen behöver i sådant fall kunna påvisa att det är gravrättsinnehavaren/kunden som orsakat detta genom vårdslöshet.
Exempel på vårdslöshet kan vara:
- Olämplig åtgärd på gravanordning (gravsten mm)
- Anordning i övrigt på gravplatsen (dekorationer, lyktor mm)
Gravrättsinnehavarens/kundens informationsansvar
Kunden ska så snart som möjligt meddela församlingen om omständigheter som kan vara av betydelse av avtalet såsom exempelvis:
- Fel på produkten (miss i plantering mm)
- Ny kund till gravplatsen