Foto: Lars Lindgren

Rasbo pastorat söker präst (100%)

Nyhet Publicerad

Rasbo pastorat är beläget 18 km nordost om Uppsala och tillhör Uppsala stift, Uppsala kontrakt. Pastoratet har tre församlingar, Rasbo-Rasbokil-, Stavby- och Tuna församling med totalt c:a 5000 invånare varav c:a 3500 kyrkotillhöriga. Arbetslaget består av 14 personer.

Som komminister i Rasbo pastorat blir du präst på landet, men med storstaden inpå knuten. Du jobbar nära församlingsbor i alla åldrar med visst fokus på de yngre. Bland arbetsuppgifterna kan nämnas gudstjänster, kyrkliga handlingar, skolkontakter och samtalsgrupper. Tillsammans med pedagog ansvarar du också för pastoratets konfirmandarbete. Det kan bli aktuellt att på delegation från kyrkoherden sitta med i ett eller två av pastoratets församlingsråd.

Kvalifikationer: Du är prästvigd i Svenska kyrkans ordning och känner glädje i prästuppgiften och i de arbetsuppgifter som beskrivits ovan. Du värdesätter högmässans ordning såväl som andra gudstjänstformer. Du jobbar också gärna tillsammans med andra för att hitta vägar att sprida evangeliet. Du har B-körkort och tillgång till bil.

Tillträde: 1 oktober 2024 eller efter överenskommelse.

Skicka ansökan med personligt brev och CV till rasbo.pastorat@svenskakyrkan.se senast 18 augusti 2024.

Har du frågor om tjänsten kan du kontakta kyrkoherde Hans Carlsten (018-181771) hans.carlsten@svenskakyrkan.se

Välkommen med din ansökan!