Pilgrimsvandringar under Kulturveckan

Nyhet Publicerad Ändrad

Pilgrimsvandringar var vanligt under medeltiden då många vandrade till heliga mål runt om i Europa. Under reformationen förbjöds pilgrimsvandringar i Sverige då man bland annat inte ansågs behöva gå till heliga mål, utan att Gud fanns nära människan ändå. Sedan slutet på 1900-talet har pilgrimsvandrandet fått ny fart i Europa och Sverige. Ofta är pilgrimsvandringar till eller mellan heliga mål som kyrkor, men det behöver inte alltid vara det idag. Det viktiga är att pilgrimsvandringen är en inre och yttre vandring. För att underlätta den inre vandringen, har den organiserade pilgrimsvandringen ofta en vandringsetapp i tystnad, frivilligt delande i grupp, ett tema och andakter längs vägen.

Under kulturveckan kommer Rasbo pastorat anordna pilgrimsvandringar mellan alla kyrkor efter morgonbönerna kl.9.00. Ungefärlig start på vandringarna blir kl.10.00 varje dag. Pastoratet kommer bistå med en bil som skjutsar tillbaka vandrarna till den plats vi utgick ifrån.

Vi kommer gå vissa delar i tystnad, ha frivilligt delande i grupp längs vägen och även andakter. All förtäring får vandrarna ha med själv.

Anmälan till varje etapp senast söndag 11/8 till Tomas Jönson enligt kontaktuppgifterna nedan, som ni även gärna får kontakta vid frågor.

Vandringarnas etapper med start c:a kl.10.00 efter morgonbön i kyrkan kl.9.00:

Tisdag 13/8; Rasbo kyrka-Rasbokils kyrka, c:a 5km.

Onsdag 14/8; Rasbokils kyrka-Stavby kyrka, c:a 12 km.

Torsdag 15/8; Stavby kyrka-Tuna kyrka, c:a 7km. Möjlighet finns att köpa lunch till självkostnadspris på sommarcaféet i Tuna.

Fredag 16/8; Tuna kyrka-Rasbo kyrka, c:a 17km. Obs! Lång vandring.

Anmälan senast 11/8 till:

Tomas Jönson

tomas.jonson@svenskakyrkan.se