Stavby askgravplats

Stavby har på ett oanvänt kvarter fått tre askgravringar med plantering i mitten. Denna formation och ide är hämtad från Mora Pastorat. Där de gjort likadana ringar men i porfyr till fler av sina kyrkogårdar. Kyrkogårdschefen i Mora var vänlig nog att ge oss både ritningar och tillstånd att anamma deras utsmyckningar. I mitten av dessa tre ringar finns en s.k. centrumring där det kommer att ges möjlighet att sätta både vaser och lyktor. Dekorationen av denna centrumring är under upparbetning. Vi har av Kurt Karlsson fått ett gammalt vagnshjul som rullat på Stavby’s vackra åkrar och ängar. I detta hjul har en nek fått symbolisera traktens jordbruksanda. Denna skulptur är tillverkad av vår egen konstnär, kyrkovaktmästare Håkan Bäfve.