Foto: Alfred Nyberg

Rättviks kyrkokör

Lite om kören

• Rättviks kyrkokör grundades 1959, dvs för i år 60 år sedan.
  • Kören är en blandad kör, dvs kvinnor och män sjunger tillsammans vanligtvis i stämmorna sopran, (höga kvinnoröster), alt, (mörka kvinnoröster), tenor, (höga mansröster), och bas, (låga mansröster).
  • Kören sjunger så väl a cappella, (utan instrument), som tillsammans med instrument.
  • Körens huvuduppgift är att sjunga i gudstjänster i Rättviks kyrka. Det brukar ske vid de större högtiderna samt ytterligare några söndagar per termin.
  • Kören kan också hitta på äventyr som att t ex göra större verk/projekt i egenregi eller i samverkan med andra körer.

Att sjunga i kyrkokör ger gemenskap på många sätt

• Där kan du, som amatör, på ett underbart sätt få vara med att göra musik på rätt så hög nivå. Tillsammans blir vi bättre!
  • Du kan få en god social gemenskap med fina vänner som du kanske kommer att följa genom livet.
  • Du kan även hitta en andlig gemenskap i vår kyrka eftersom kören regelbundet är med i gudstjänstliv och då vi reflekterar över varför vi sjunger det vi sjunger.
  • Det är vidare medicinskt konstaterat att körsång befrämjar god hälsa och allmänt välbefinnande.
  • Måste du vara god och erfaren sångare för att få vara med? Nej! Alla är välkomna! Ofta tror man sig vara sämre än man är. Det är med sång som med annan fysisk träning; så fort vi börjar träna kan vi göra stora framsteg – i alla åldrar!
  •  I synnerhet män är välkomna då tenor- och basstämmorna är i stort behov av fler sångare. Om det behövs ger vi möjlighet till extra övning. Vilken fantastisk friskvård!
  •  Måste jag vara troende för att få sjunga i kyrkokören? Nej! Jesus sa: Kom till mig! På samma sätt är kören öppen för alla men självklart måste man respektera att kören verkar i ett tydligt sammanhang att bära fram evangeliet och kyrkans budskap.

Gå gärna in och lyssna på våra framträdanden - YouTube

Vill du sjunga med oss?
Kontakta erik.tinnis@svenskakyrkan.se, 0248-736 75

Välkommen att sjunga i kyrkokören!

ÖVNING, MM

TID Onsdagar kl. 18:30-20:45
PLATS Rättviks församlingshem
DATUM 21 augusti -18 december 2024

UPPTRÄDANDEN

Fredag 13 december
kl. 19:00 Luciahögtid
Söndag 22 december
kl. 19:00 Vi sjunger in julen

GUDSTJÄNSTMEDVERKAN
Lördag 22 juni
kl. 11:00 Midsommargudstjänst
Söndag 1 december
kl. 11:00 Adventsgudstjänst, Första advent
2025
Onsdag 16 april
kl. 19:00 Passionsandakt
Fredag 18 april kl. 11:00 Långfredagsgudstjänst
Söndag 20 april kl. 11:00 Påskhögmässa

Vi medverkar i flera gudstjänster som t. ex. vid påsk, midsommar och jul, men även andra söndagar under kyrkoåret.

Körledare

Erik Tinnis

Rättviks pastorat med Rättvik, Boda och Ore församling

Kyrkomusiker, Körledare - Rättviks kyrkokör