Nyhet / Publicerad 4 oktober 2024

Kyrkomusiker sökes

Kom och jobba med oss!

Längtar du efter att utveckla musiklivet i en församling med kyrkan mitt i byn? Vill du slippa att fara omkring mellan olika kyrkor och lokaler? Är det viktigt för dig med en trivsam arbetsmiljö, glada och samarbetsvilliga kollegor och en kyrka med välklingande instrument?

Detta och mycket mer kan vi erbjuda dig som kyrkomusiker hos oss i Rödeby församling, ”kyrkan mitt i byn”, knappt en mil norr om Karlskrona i Blekinge.

Vår församling består av cirka 3 500 medlemmar. Kyrkan, församlingshemmet, kontoret och kyrkogården finns väl samlat mitt i samhället i Rödeby. Här finns också god servicegrad i form av livsmedelsbutiker, apotek, vårdcentral samt egen skola för F-9.

Vi är en församling som bland annat värdesätter gudstjänstlivet, musiklivet, har en stor verksamhet inom barn och ungdom, arbetar diakonalt inom många områden, har engagerade förtroendevalda.

Arbetslaget består i nuläget av kyrkoherde och komminister, organist, församlingspedagog, barnledare, diakonassistent/lokalvårdare, ekonom, kansliassistent, två kyrkvaktmästare och en säsongare. Vi är ett härligt drivande gäng som hjälper varandra.

Musikens betydelse och dina arbetsuppgifter

I glädje, sorg och i vardagslunken, utgör musiken en viktig del i människors liv och i församlingens arbete. Musiken skapar både stämning och förmedlar evangelium. Här blir du en viktig nyckelperson i församlingens utveckling. Till din hjälp så har du i kyrkan en orgel byggd 1878/1905 av Andreas Jönsson Åberg och Åkerman & Lund, helrenoverad 2022, och en nyrenoverad Bechsteinflygel av högsta klass, liksom en rad andra instrument i våra övriga lokaler.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att arbeta för levande och varierande gudstjänster, leda vuxenkör, leda barnkör (tillsammans med barnledare), spela på gudstjänster, vid kyrkliga handlingar och i övrig församlingsverksamhet. Du får tillsammans med arbetslaget målinriktat planera för verksamheter där vi på bästa sätt möter människor i livets alla skiften.

Kvalifikationer

Vi söker en kyrkomusiker - 100% - tillsvidareanställning. Du som söker skall inneha organist, kantorsexamen eller motsvarande examen. Som lägst C-nivå. Du som söker skall vara positiv och känna dig trygg inför stora grupper såväl som i det enskilda mötet, ha en god samarbetsförmåga och se församlingens arbete ur ett helhetsperspektiv.

Tjänsten kräver att du har körkort, tillgång till bil samt medlemskap i Svenska Kyrkan. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

För mer information

Kyrkoherde Wictor Wallin 0703-377339

Organist Erik Karlinius 0703-377842

Facklig representant Sveriges lärare/KMR: Elisabeth Mattisson 0768-546335

Intervjuer sker löpande.

Välkommen med din ansökan!

Skicka ansökan senast den 15 november 2024 till:

E-post: rodeby.forsamling@svenskakyrkan.se eller via brev till

Rödeby församling
Stationsvägen 38