Pianotangenter

Nyhet / Publicerad 25 september 2024

Pianoaftnar

Fyra onsdagskvällar i oktober

Under våren och sommaren 2024 har flygeln varit iväg på restaurering.
För att fira flygeln lite extra har vi i oktober bokat in fyra pianoaftnar med olika gästande pianister och musiker.

2/10 Maria Lindegren, piano & Carl-Johan Andersson, klarinett.

9/10 Kvinnor och klaviatur
Katarina Sörnäs spelar och berättar om kvinnliga kompositörer från när och fjärran.

16/10 Trio Concentio består av Johan Karlstrand på piano, Håkan Westlin på kontrabas och elbas, samt Pelle "Trazan" Jonasson på trummor.
Vi spelar melodisk jazz med en rik variation av färg och rytm, och vår repertoar inspireras bland annat av de stora jazzpianisterna Keith Jarrett och Chick Corea. Samtidigt strävar vi efter att tolka musiken på ett sätt som skapar en trivsam och inbjudande atmosfär.

30/10 Svensk romantik
Katarina Andreasson, violin och Erik Karlinius, piano.

Varmt välkommen till Rödeby kyrka klockan 18.00!

Fri entré. I samarbete med Sensus Studieförbund.

En del som besökt kyrkan under det senaste halvåret har kanske undrat vart flygeln hållit hus. Flygeln i Rödeby kyrka byggdes 1935 av den tyska firman Bechstein, grundad 1853 i Berlin. De räknas bland världens främsta pianotillverkare och ställs ofta sida vid sida med de kändaste märkena såsom Steinway och Blüthner.
Instrumentet är av mycket hög kvalitet, både klangligt och mekaniskt, men var efter många års kyrkotjänst i behov av en översyn. Under våren och sommaren 2024 fick flygeln därför en välförtjänt restaurering.