Lyssna

LEDIGA TJÄNSTER

Präst sökes

Spontanansökan! Om du är nyfiken på arbete i Rogberga- Öggestorps församling men inte hittar en ”Ledig tjänst-annons” som passar in på dig, ta kontakt med kyrkoherde Greger Larsson 073 0374780- kanske finns det en plats för dig!

Ledig tjänst: Präst- vi söker en präst som vill vara en del av den gudstjänstfirande gemenskapen – med inriktning familjer, barn och ungdomar Rogberga-Öggestorps församling är en församling där syftet med allt vårt arbete är att människor skall komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas. Detta gör vi med utgångspunkt i Bibelordet, Bönen, Psalmerna, Gudstjänsten och kyrkoordningen.

Vi har idag en planerad verksamhet för tre år framöver som påbörjades under pandemin med en tydlighet kring vad församlingens hela uppdrag är, från det enskilda samtalet till huvudmannaskapet för begravningsväsendet. Vi har definierat vad syftet innebär för vår församling och under hösten 2024 kommer vi att definiera vad de fyra huvuduppgifterna innebär för vår församling för att 2025 tala om vilka stöd församlingen behöver för att uppnå syftet. Då församlingen är en liten församling söker vi en person som passar med den profil vi har tagit fram och personlighetstester kan därför förekomma.

Rogberga-Öggestorps församling är en geografisk plats med rik historia som präglats av kungar, kloster, andlig väckelse, tingsplatser, företagande och idrott. Bygden präglas av närhet till Jönköping och en utveckling där kommunen prognostiserar ökat antal boende. Som område präglas Tenhult av familjer med hög andel barn och unga. Tenhult har ett starkt föreningsliv vilket ger möjlighet för trygghet och välmående på orten.

Vi söker därför en präst som:
Upplever en kallelse till vår församling med inriktning på i arbetet mot familjer, barn och ungdomar.
Är villig att arbeta hårt, klokt och disciplinerat tillsammans med övriga arbetslaget utifrån församlingens syfte.
Vill bo och verka i området
Har ledaregenskaper och vill utvecklas i sin tjänst

Personlig lämplighet för tjänsten och i relation till församlingen och arbetslaget kommer vi lägga stor vikt vid. Personlighetstester kan förekomma.

Krav: Prästvigd, utdrag ut belastningsregistret, B-körkort
Meriterande: Har god bibelkunskap, Har Kyrkoherdeutbildning, Är Musiker

Frågor:
Om du har frågor, är allmänt nyfiken eller vill veta mer om församlingen och dess arbete får du gärna höra av dig. Tjänsten tillsätts löpande.

För mer kontakt:
Kyrkoherde Greger Larsson
greger.larsson@svenskakyrkan.se
Tel: 073-0374780
Ansökan skickas till: tenhult@svenskakyrkan.se eller Rogberga-Öggestorps församling, Myrstadavägen 19, 561 60 Tenhult