Medlem i Svenska kyrkan

Genom dopet tillhör man Svenska kyrkan. Förr blev man automatiskt tillhörig vid födseln. Var mamma och/eller pappa tillhöriga så blev även det nyfödda barnet det. Nu sker alltså medlemsskapet genom dopet. Som vuxen kan man alltid inträda i Svenska kyrkan. Det sker genom dop eller genom att anmäla att man är döpt.

* Kyrkan för hela livet. Hoppas att det också betyder något för dig!
* Kyrkan i världen. På olika sätt stödjer vi och hjälper olika nationella och internationella organisationer som arbetar med olika projekt för att alla ska kunna få en dräglig tillvaro. Vi är med och bygger broar, borrar brunnar, vi bygger sjukhus, skolor och mycket mer. Dessutom finns SKUT, svenska kyrkan i utlandet för alla svenskar och andra som behöver känna sig hemma även när de är långt borta!
* Musik har alltid en betydande roll i kyrkan.
* Diakoni. Kärnan är omsorg om medmänniskan till kropp, själ och ande i livets alla situationer. Vår strävan är att nå ut till människor och erbjuda kyrkans närvaro i det vardagliga livet.
* Barn & Ungdom. Vi fungerar som ett "bollplank" för frågor och funderingar där barn och unga kan få vara sig själva och hitta sina gåvor.
* På äldre dar. Kanske finns det tid över? Kanske har vi något att erbjuda!
* Själavård. Ibland är känns livet svårt och det kan kännas skönt att få prata med någon utomstående.
(Under sommaren är kyrkorna öppna dagligen, övrig tid kontakta respektive församling).
* Kyrkan är öppen för alla. Önskar du komma in en stund, få sitta ned i lugn och ro med tid för eftertanke och kanske tända ett ljus.
* Gemenskap med andra. Det finns något för alla åldrar!
* Välkommen att vara del av något större, oavsett om du är tvivlare, sökare eller troende
Varför medlem?